Musik

Gatufesten vs KonsertFest

Jag satt nyss och tittade på tv, fick se en lokalreklamfilm för något som de kallade för ”KostertFest”. Min första tanke: ”Men vad är det för namn?”. Min andra tanke: ”Är det tänkt att det där ska konkurrera med gatufesten nu då?” Reklamfilmen pågår, och min tredje tanke; ”DET DÄR VILL JAG GÅ PÅ!”

Det var längesedan jag kände något direkt drag till Gatufesten.  Det var längesedan de hade någon eller några artister som fick mig att vilja betala in mig på festområdet. Det är sjukt dyrt att gå på festival nu jämfört med när jag var yngre och mer intresserad, men förr tyckte jag även att artisterna varit med intressanta än vad de varit de senaste åren.

I år är det följande artister som Gatufesten hittills gått ut med officiellt, de fetmarkerade är de som jag skulle kunna tänka mig att se:

| Takida | Sean Paul | Rival Sons | Den svenska björnstammen | Loreen | Tsool | Amanda Jenssen | Thin Lizzy | Corroded | Sharon Corr | Eldkvarn | Hoffmaestro | Graveyard | Deportees | Molly Sandén | Amanda Fondell | David Lindgren | Dead by April | Ed Sheeran | Lisa Miskovsky | Broken Door | Bonafide | Norlie & KKV | Rebecka & Fiona | Syster Sol | Tove Styrke | Familjen | Vincent Jedselius | Don’t blame the dog | A new way to flavour | Erik Hassle | Thomas Stenström | Räfven | Kill! Kill! Pussycat! | The Moby Dicks | Peter Fernaeus & Verkl. | Pliskin | Burnt Sienna | We collect planets | Fine n’ dandy | Ahlberg & Ek |

Om de fyra artisterna spelade på en och samma dag, då hade jag kunnat tänka mig att gå just den dagen. Takida spelar vid midnatt på fredagen. Sean Paul (ingen favorit egentligen, men skulle ändå kunna vara rolig att se) spelar vid midnatt på lördagen, Loreen är på lördagen kl 18:30 (jag tror aldrig vi lyckats se en artist som spelat så tidigt) och Lisa Miskovsky spelar på onsdagkvällen. Så Lisa skulle man ju faktiskt kunna se, eftersom onsdagen är en gratiskväll. Awesome! Men nej, jag tänker inte betala in mig på Gatufesten i år. Inte värt det.

Då kommer jag ju oundvikligen till den punkten då jag jämför Gatufesten med det här ”KonsertFest”, som är i år. Jag vet inte om det är något som kommer återkomma årligen, men strunt samma. Det är ju en viss skillnad. Gatufesten är ett jättearrangemang som pågår en hel vecka över i stort sett hela stadskärnan, med knallar och restaurangtält och tivoli, flera mindre scener och ett mer eller mindre konstant flöde av artister. KonsertFest (jag hatar namnet btw) är ett mindre arrangemang, på en mindre yta (Norrporten Arena) och med färre artister. Men SÅ MYCKET BÄTTRE ARTISTER!

KonsertFest pågår alltså två dagar. Dag ett så är det Bryan Adams, Kent och Magnus Uggla! Bara där slår ju det här eventet GF med hästlängder i musikväg. Dag två är det Tomas Ledin, Melissa Horn och Sean Banan. Lite svagare än dag ett, men helt klart värt att se känner jag. Inte Sean Banan kanske, men Ledin är sommarkänsla i ett nötskal, och Melissa Horn vore riktigt roligt att se/höra live. Det är helt sjukt vad mycket mer värt jag skulle tycka att det här är, än vad det skulle vara att gå på GF. Både sett till ekonomi och artister. Jag menar, Bryan Adams och Kent!? Gaaah! Jag känner mig lite som ett fjortis-fan just nu, men må så vara.

Här är förresten ”reklamfilmen” för KonsertFest. JAG VILL GÅ!

Säg mig vad du tänker om detta

