Hälsan

Personlig utveckling

Låg vaken länge inatt. Jag var arg, och jag brukar inte bli arg. Men det var lite intressant, för med tanke på vad det handlar om (jag säger inte B den här gången, något kan jag väl få behålla för mig själv?) så kunde jag på något vis använda dbt-färdigheter. Till en viss gräns åtminstone.

Jag kunde observera känslan. Ungefär som ”Jaha, är det så här min kropp känns när jag är förbannad?” eller ”Okej, exakt varför är det som gör att det här gör mig så upprörd?”

Jag kunde stanna upp i känslan, mitt i det som annars brukar vara ett enda virrvarr av kaosartade tankar och känslor, och verkligen analysera skiten. Utan att det slutade i en extrem ångestattack. Ångest gav det ju ändå till viss del, men på ett hanterbart plan.

Min egen teori är att ilskan för en gångs skull inte är kopplad till något som jag skulle kunna bli ”beskylld för” (även om det där med skuld ändå oftast bara finns i mitt eget huvud, inte i någon annans), därför blir det mer en renodlad känsla istället för att den blandas ihop med rädsla, panik, ångest, och massa andra otrevliga känslor som är svåra att reda ut. Det var en intressant upplevelse måste jag erkänna.

Jag är stolt över mig själv faktiskt. Stolt över att jag för en gångs skull tillät mig att vara arg, berättigat eller ej, att jag inte flydde från känslan och att jag dessutom kunde använda sånt jag lärt mig i dbt:n för att analysera det hela på ett nytt sätt. Det hade ALDRIG gått för ett år sedan, det är ett som är säkert.

Jag är dock fortfarande irriterad.

2 thoughts on “Personlig utveckling

Säg mig vad du tänker om detta

