Personligt

Let me sleep on your shoulder

Jag har funderat lite på det där med att sova med någon annan. Jag har läst en hel del gamla Vecka 6-inlägg idag, och det allra första temat där var just Sova ihop. Det var dock innan jag hade upptäckt det hela.

När jag var yngre hade jag väldigt svårt att sova tillsammans med ngn annan. Jag sov dåligt. Kan bero på att jag aldrig egentligen fick in någon ”vana” på det hela, men ändå. Min första pojkvän sov jag med kanske en gång i veckan. Vi bodde båda hemma, jag gick i gymnasiet och han var arbetslös. Han spelade enormt mycket dataspel på den tiden, så när jag väl sov där så gick han oftast inte och la sig förrän 5-6 på morgonen. Han hade dessutom en förmåga att armbåga mig i ansiktet när han sov (absolut inte med flit), så det hände ganska ofta av de gångerna jag sov där att jag sov antingen på soffan i hans rum eller i gästrummet.

Sedan när jag flyttade ner till Jönköping så träffade jag han som inte vill nämnas i bloggen. Faktum är att honom sov jag bra med från första natten. När jag träffade honom så hade jag varit sjukskriven i fem månader och knappt sovit alls på den tiden. Jag antar att det blev en trygghet med honom, och jag sov som en stock. Ännu bättre sov jag när ”vi” skaffade en dubbelsäng hemma hos honom. (Det där är ju en historia för sig egentligen, hans brors två 90’s-sängar stod på vinden, och när jag en dag var ”ensam hemma” så flög fan i mig, jag möblerade om, hämtade ner de två sängarna från vinden, och fixade till det. På egen hand. Hur jag lyckades vet jag inte riktigt, men tungt var det.) Hur som helst, med honom sov jag bra.

Sedan kom finevän in i mitt liv och våran vänskap har ju varit lite annorlunda än hur det kanske brukar vara. I början sov jag inte jättebra med honom, men sedan tvärvände det, och jag sov helt sjukt bra med honom. Även om vi bara vistades i samma lägenhet så sov jag som en stock. När jag blev sjukskriven nu senast så spenderade han en hel del tid med mig (min ängel), och det var i princip endast då jag kunde sova ut. Slappna av. Det var skönt.

Jag sov bra med S också. Och pannkakan. Och det har funnits någon sovkamrat efter det med som det funkat helt okej med. Men det finns en sak som jag verkligen totalälskar, men som jag nog bara kunnat göra med två personer hittills (sluta tänka snusk, jag vet att du gör det!)

Att sova med huvudet på någons axel. När han ligger på rygg och man ligger med huvudet på hans axel, samtidigt som han håller om en. Jag ÄLSKAR den känslan. Men även om jag tycker om, eller älskar, personen jag sover med, så är det alltså långt ifrån ofta jag har sett det som bekvämt, eller ens genomförbart, att sova på det här viset. Det är så individuellt, det beror på hur mkt man rör sig när man sover och framförallt på hur nära inpå någon annan man kan och vill vara när man sover. Jag älskar att skeda tillsammans när man ska sova, eller när man sover, men jag tycker det är skönt att vara en bit ifrån med. Men som sagt.

(Bildkälla)

Den känslan. Jag älskar den.
Det är trygghet i ett nötskal.

2 thoughts on “Let me sleep on your shoulder

  1. Förlåt om jag fnissar litet grand. Det är så att jag snarkar väldigt och ganska högt. Vårt äktenskap (nu över 50 år) räddades av att vi ordnade var sitt sovrum. Det gläder mig att du inte råkat ut för att sova ihop med någon snarkare :-( Du kanske snarkar själv?
    Det gör min fru, små gosiga snarkningar, låter nästan som musik i mina öron.

    1. Hahah jodå, jag har råkat ut för snarkare, ganska ljudliga sådana. Oftast har jag dock kunnat somna ändå, utan större bekymmer. Såvitt jag vet snarkar jag inte, jag har tvärtom fått höra att jag låter så lite så att sällskapet känt att det var nödvändigt att kolla så att jag fortfarande andas, haha. Men jag snarkar säkert ibland jag med, skulle inte förvåna mig. :)

Säg mig vad du tänker om detta

