Vecka 6

Vecka 25 – Orgasmer

Manlig och kvinnliga. Vid onani eller sex. Är orgasmen ett kvitto på bra sex? Att nå klimax för tidigt, eller att inte nå dit alls. Hur du ser ut när du kommer. Ska man förvarna sin partner innan man kommer? Att ge och att få, vem är ansvarig för orgasmen? Att låta eller vara tyst. Hur beskriver man en orgasm för någon som aldrig fått en? Klitorisorgasm, kuken-i-fittan-orgasm, analorgasm, fontänorgasm, multipla orgasmer, orgasm utan att vidröra könet. Minns du första gången du fick orgasm? Kan man ha en sexuell relation med någon som inte är mån om bådas njutning/orgasm?

Sex utan orgasm? Ptja, det spelar mig ingen större roll. En orgasmlös relation? Nej tack.

Jag tycker inte att det är hela världen att ligga med någon utan att en eller båda kommer. Orgasm är jävligt skönt, men det är inte ett måste för ett ”lyckat ligg”. Sex kan vara sjukt skönt och tillfredsställande på så många olika plan, utan att det behöver bli en himlastormande orgasm av det hela. Men det här alltså under förutsättning att det inte är orgasmlöst varje gång man har sex. Är det ett one night stand, eller någon tillfällig kk, då kan det kvitta. Men jag skulle nog tycka att det kändes lite tröttsamt i längden att aldrig få komma.

Missförstå mig rätt. Jag lägger inget ansvar på någon annan för min njutning, för min möjlighet till orgasm. Det är dock inte ovanligt för kvinnor att det behövs mer än ”penetrationsstimulans” för att man ska kunna komma, och om då partnern på ett eller annat vis förhindrar detta (om han till exempel säger: ”Ta bort handen!” och på så sätt förhindrar självsmekning) så minskar ju chanserna rätt drastiskt. Känslan av att ha en sexuell relation med någon, och ändå känna behovet av att onanera direkt efter sex för att få komma, den känslan är inte jätterolig alla gånger.

Hos killar snackas det om blue-balls. Hur man byggt upp spänning och upphetsning under en längre tid, men att de sedan inte fått komma, få utlösning. Jag kan absolut förstå känslan, förstå frustrationen. Själva uppbyggningsfasen är underbar, och den tåls att byggas på bra länge, men sedan måste kåtenergin ta vägen någonstans. Att bara stänga av funkar sällan. Ibland gör det ju det, förstås, men om det varje gång ska avbrytas så skulle man ju bli knäpp. Till slut måste man lätta på trycket, oavsett om man gör det själv efteråt, eller tillsammans undertiden (eller för all del, tillsammans efteråt).

Jag har aldrig fejkat en orgasm. För det första skulle jag nog inte kunna hålla mig för skratt (jag är en dålig skådespelerska) och för det andra ser jag inte nyttan i det. Jag förstår de som resonerar som så att sexet ”tar slut snabbare” efter orgasmen, och om man då känner att det inte finns en suck i världen att man kommer kunna nå dit så fejkar man istället. Själv har jag absolut haft den typen av ”dåligt sex”, men det är ju inte enbart min partners fel såklart, man är ju två om att ha sex (eller i vissa fall – fler än så!). Man funkar inte med alla helt enkelt. Så då försöker jag istället att få killen till orgasm, om han vill det, och sedan förklarar att jag är nöjd som det är, behöver inte komma, eller så ser jag till att fixa min orgasm på egen hand. Det behöver inte vara krångligare än så.

Sedan undrar jag ju, och det här kan egentligen bara karlar svarar på; föredrar man en fejkad orgasm eller ingen orgasm alls? Jag kommer att tänka på en del ur filmen The Ugly Truth;

Mike: Rule #2: Laugh at whatever he says. 
Abby: What if what he says isn’t funny?
Mike: That’s irrelevant. A fake laugh is like a fake orgasm.
Abby: A fake orgasm is good?
Mike: No, but a fake orgasm is better than no orgasm at all. 
Abby: A fake orgasm is no orgasm. 
Mike: Only to you. You’re not the only person in the room you know? Let’s not be selfish. 

Nej, jag ser fortfarande ingen poäng i att fejka. Varför ska jag fejka för någon annans skull?

Men killar då. Fejkar killar? Det tror jag alldeles säkert att de gör, fast det kanske inte är lika vanligt som att tjejer gör det. Eller, jag vet iofs inte om det är vanligt att tjejer gör det heller, men jag tror att det är vanligare att tjejer gör det än att killar gör det. Bara min egen gissning, alltså. Anledningen (-arna?) är väl dock säkert desamma, bland annat att det ska ta slut någon gång.

Men om man inte kan komma då? Det går bara inte, hur gärna man än vill, oavsett hur mkt hjälp (mekanisk eller mänsklig) man än får. Det här är också något som jag spontant tror är mer ett tjejproblem än ett killproblem, men det är återigen bara en gissning från min sida. Det är något sånt där universalt antagande, killar kommer. Oftast snabbt. Jag vet att jag, när jag var yngre, ofta kunde fundera på om jag var dålig eller ”oskön” om det tog längre tid än väntat för killen att komma. Att han drog ut på njutningen för att det skulle vara längre, det var ”reservteorin”. Nu tror jag mig vet jag bättre och dessutom uppskattar jag (till skillnad från hur man kunde ta det som kritik när man var yngre) om killen föreslår ett annat ”handhavandesätt” eller tipsar om ”Gör så här istället”. Men visst, jag kan fortfarande tycka att det känns snopet, förvånande, om sexet avslutas utan att killen kommit.

Orgasmen är inte ett kvitto på om sexet var bra eller dåligt. Man kan ha grymt sex utan orgasm, och man kan ha sex med orgasm som kanske inte var så mycket att hurra för. Men när man har grymt sex med gemensamma orgasmer (inte nödvändigtvis samtidiga dock!) så höjs upplevelsen ytterligare ett snäpp.

Jag gillar orgasmer. Både mina egna och andras. Sådetså!

(Bildkälla)

6 thoughts on “Vecka 25 – Orgasmer

  1. Intressant filosoferande om orgasmer. Jag håller med; en lång sexakt kan ändå vara lyckad även om ingen av oss kommer.

    Är det för er tjejer (dig?) som för killar att ju längre man drar ut på det, ju längre tid man varit riktigt kåt innan man kommer, ju kraftigare blir orgasmen?

    Skriver en sexualliberal blogg och där har jag precis beskrivit en orgasmupplevelse (det är tjejen som kommer):
    http://sexosofi.wordpress.com/2012/06/20/orgasm/

    1. Jag kan inte svara för hur det är för tjejer rent generellt, men för mig kan det vara antingen eller. Det kan bli en riktig explosion om det dragits ut länge på njutningen, men det kan också bli tvärtom; att den knappt blir nånting alls eftersom jag gjort av med all energi på vägen dit. Men det beror ju helt och hållet på hur det har byggts upp, och vad man har gjort under tiden.

      Ska kika in på din blogg :)

  2. Tycker mig också ha upplevt det lite så med tjejers orgasmer att dom kan variera mer i styrka än killar (än mig i alla fall) – även om det som sagt finns en variation som jag skrev.

    Orgasm från samlag-onani då, någon skillnad? Har hört olika där från olika kvinnor.

    1. Mja, jag har aldrig fått orgasm genom enbart penetration, om det var det du menar. Däremot kan nog .. hmm, orgasmer genom smekningar från någon annan blir ganska starta, är det oralsex och smek samtidigt blir de ännu mer intensiva, fast jag tror de starkaste är de jag har fått på egen hand. Någon enstaka kille har vid något enstaka tillfälle lyckats ge mig ännu mer än så, men det är inte det vanligaste :)

  3. Jag har aldrig fejkat för jag har inte vetat om att så gör tjejer förrän jag var 30+ & det var för ca 15 år sen. Jag är oxå en dålig skådespelerska & skulle inte kunna ljuga för min man sen har min orgasm uteblivit i perioder allra helst då barnen var små.

    1. Nej jag fejkar inte heller. Hörde väl talas om att tjejer gjorde det ganska tidigt, men det har bara känts fel de gånger jag ens funderat på att göra det, och nu förstår jag inte alls varför man ens skulle göra det. Onödigt.
      Att de däremot uteblir i perioder tror jag är ganska naturligt, och vanligt. Beror säkert mkt på livet i övrigt o så.

Säg mig vad du tänker om detta

