Blogglivet

Överanvändning av ord och uttryck

Jag börjar känna mig lite enformig i mitt språkbruk. Jag kommer på mig själv med att missbruka vissa ord eller fraser till en nästan absurd nivå, så efter att jag skrivit inläggen så måste jag gå tillbaka i texten för att ändra både det ena och det andra. Hittills, i detta inlägg, har jag inte använt någon av dem, men jag har varit nära flera gånger redan!

Och detta är ju ett kort inlägg! (Än så länge).

Jag funderar om ni märker av, och stör er, på uttrycken/orden på samma sätt som jag gör, eller om det är jag som är mest medveten om det. Jag gissar att det bara är jag. Okej, kanske inte bara jag, men mest jag.

I övrigt, och detta går emot jantelagen skulle jag tro, tycker jag nog att min blogg håller en hyfsat hög språklig nivå. Jag är långt ifrån en proffsbloggare eller någon mästare på att trolla med orden, men jag har väl baserna åtminstone. Sedan att jag gör vissa riktigt förbjudna ”tabbat” emellanåt, mer eller mindre med flit, det bjuder jag på. Ingen är perfekt. En av de största ”missarna” jag gör (såvitt jag vet) är att jag börjar meningar med ”och” samt att jag dessutom gärna skriver ett komma och sedan fortsätter med och direkt efter. Fattar ni? ”Grisen gick i skogen, och jagade rådjur”. Så. Men det är jag medveten om att jag gör. I de allra flesta fallen orkar jag inte ändra det, jag vet att det är fel men jag skiter i vilket.

Jag gör säkert en hel del andra missar med, men jämfört med många andra bloggar så tycker jag att jag sköter språket rätt hyfsat. Jag försöker ju åtminstone hålla mig borta från extrem särskrivning och andra språkövergrepp…!

En och annan smiley får ni också stå ut med.

Jaha, var det någon som ville veta vilka ord och uttryck som jag missbrukar? No way. Om ni inte redan märkt det så tänker jag inte peka ut dem åt er…! Ha!

9 thoughts on “Överanvändning av ord och uttryck

  1. Men åh ska man behöva scanna igenom hela bloggen för att få reda på vilka ord det är. Å andra sidan kanske det är lika bra;) vet jag om det, kommer jag väl tänka på det hela tiden:D

  2. Jag tycker att du håller en väldigt bra nivå på språket och stavningen , många andra bloggar är långtifrån lika välskrivna grammatiskt sett som din . Så fortsätt i den stilen så kommer det att bli kanonbra Erika :-)

    1. Hahaha har inte reagerat på att jag överanvänder det, men det var ju bra att veta isf ;P

      ”Missförstå mig rätt” är för övrigt ett sjukt bra uttryck :D

  3. ”Grisen gick i skogen, och jagade rådjur” är nästan en korrekt mening. :) Kommat ÄR på sin plats eftersom ”och” är en konjunktion och får inleda både bisatser och huvudsatser. Ska man vara riiiiiiktigt riktigt petig så finns det inget subjekt i den andra huvudsatsen, även om det inte är förbjudet med underförstådda subjekt. Det där med kommat just där är snarare mer en tyckesgrej, det är inte fel det du gjort. :)

    1. Hahahah ironiskt att jag skrev kind of rätt när jag planerade att skriva fel, höhö. Jag har dålig koll på det där med och faktiskt. Förutom att man inte ska använda det i början på meningar :)
      Däremot så fick vi alltid bannor av våra lärare i skolan när vi skrev ”man”. Så det är ju tex en sån sak som jag är väl medveten om men som jag skiter högaktningfullt i… =)

Säg mig vad du tänker om detta

