Åsikter

Det här med pruttar och bajs

Visst låter det som att det här kommer bli ett äckligt inlägg? Kanske, kanske inte.

Here goes.

Jag var alltså på stranden på igår. Jag låg och solade och lyssnade på Ligga med P3, som för övrigt är ett av de bästa radioprogrammen någonsin. I ett av avsnitten (poddarna är mellan 20-50 minuter långa, så 20-minutersavsnitten är bra om man vill ha nåt bra ”alarm” för när det är dags att steka andra sidan av fläsket!) så pratades det om pruttar. De hade klippt ut en bit från … hmm, vad hette det, Hemma hos Berg? Eh? Jag minns inte, men det var iaf Carina Berg och Linda Bengtzing som diskuterade, och de konstaterade att de aaaaaldrig skulle prutta inför sin partner. ”Det finns ju toa”. Carina Berg menade att hon hade varit i ett förhållande i 6-7 år, och inte behövt göra det hittills.

Well good for you, säger jag då.

Jag kan väl kanske inte säga att jag förespråkar fritt pruttande. Därmed inte heller sagt att jag är emot det. Jag är nog mer för än emot. Vill man släppa loss så för all del, gör det, men jag gör det inte själv. Ja, det smyger ut en jäkel då och då, men i mesta möjliga mån försöker jag nog att undvika att prutta bland folk, oavsett om det är vänner, familj eller en partner. Skulle jag däremot träffa en kille som har inställning att fy fan, man kan ju inte prutta när någon annan är i närheten, då skulle det kännas rätt trist. Jag menar, om man blev ”dömd” om man råkade släppa sig någon gång (shit happens liksom) så skulle det kännas väldigt ansträngt.

Anyway.

Nästa avsnitt som jag lyssnade på var en paneldiskussion kring sex och dejting. Mest om dejting. Två tjejer och en kille i panelen. De fick frågan om hur det gör med bajs, om de är på en dejt. Ganska underhållande faktiskt! Tjejerna sa att om de är på en restaurang så gick det ju i nödfall att göra nr 2, för även om det tar lång tid innan de återvänder till bordet igen så kan man skylla på lång kö till toaletterna. Ja, det funkar ju såvida man inte är typ ensamma på restaurangen, eller såvida han inte suttit och spanat mot toaletterna och sett hur många som kommit därifrån undertiden. (Men vem skulle göra sånt?) Om man däremot var hemma hos någon på dejt, så var de ganska överens om, både tjejerna och killen, om att man inte gör nr 2. Bajsar, alltså. Dels på grund av olika läten som kan uppstå, men även på grund av ”doften”. Killen var dock lite mer neutral till detta, måste man så måste man, liksom, men tjejerna var ganska bestämda om att nej minsann, skulle man bli tvungen så är det bara att åka hem. Alternativt att föreslå pizza till mat, och passa på att låna pizzerians toalett.

Ah’men orka?! Nej, jag tycker inte heller att det är en angenäm situation att bli bajsnödig om man är borta hos någon, oavsett om det är hos vänner eller en dejt, men att dra iväg till pizzerian för att skita? Det känns lite väl extremt. Att någon gör nr 2 om de är på besök hos mig, det rör mig inte i ryggen. Jag kan dock tänka mig att det är en något obekväm situation det med, min toa är pytteliten (ja, rummet alltså, inte toalett i sig), det är ett hyfsat eko där inne, den ligger precis mitt i hela lägenheten (angränsar till typ allt utom sovrummet, men dit är det bara nån meter ändå), och den går inte att låsa. Så ja, inte helt bekvämt. Men som sagt, vill de bajsa så kör på. Det är ingenting som förändrar min åsikt om personen i fråga ändå.

Herregud, alla bajsar. Och alla pruttar, uppenbarligen, enligt Ligga med P3 så pruttar man i genomsnitt tretton gånger per dygn. Låter lite mycket, men å andra sidan har jag ingen aning om hur mkt täcket fladdrar på nätterna.

2 thoughts on “Det här med pruttar och bajs

  1. Äh! Till vänner är det väl ba att säga ”nu ska jag gå och klossa” så kan man vara borta 10 minuter med gott samvete ;) Och är man på dejt och blir nödig sitter man väl ändå inte och klämmer i en evighet. Ut mä det bara sen är det klart. Tar ju inte så mycket längre tid än att kissa så jag tror inte nån skulle tänka på vad man gjort på toaletten ändå… Men håller med om att det skulle kännas lite obekvämt att göra nr 2 hemma hos någon man dejtar för första gången :P

  2. Vilken jävla diskussion alltså…Om det skiter sig p.g.a. av man lättar på trycket då får det fanimej vara. Då är ju uppenbarligen personen ifråga inte ett dugg intresserad av mig som person i övrigt heller om man inte kan se mellan fingrarna för en bagatell. Det är farligt att hålla väran som moffa sa.

Säg mig vad du tänker om detta

