En 20-kg’s lax, bara sådär…!

Det blev en sväng till Bergeforsen förut. Till kraftverket och det, där folk brukar fiska. Jag tog med mig kameran och Lillebror och gick en sväng neråt Zon 3, jätteskönt väder även fast solen var på tjänsteresa.

Men ja, som den storfiskare jag är, så måste jag ju berätta om dagens 20-kiloslax! Jag landade en stor jäkla lax på 20 kilo! Nåt så grotseskt och fult har jag nog aldrig sett… men häftig var den!

Okej. Som den storfiskare jag är, så ska jag erkänna att jag ljög. Storfiskare gör ju det, ljuger alltså. ”För när storfiskarn talar om, hur stora fiskar han får, ja då skarvar han som han vill, då räcker armarna inte till…!” och så vidare. Ni vet, Thore Skogman. Storfiskarvalsen. Men ja, jag ljög.

Jag är ingen storfiskare. Och jag har inte fiskat upp den där laxen. Men den finns på riktigt, och den är stor och sjukt äcklig. Eftersom jag då inte är en storfiskare så ljuger jag inte när jag säger att den nog var över en meter från början till slut. Den finns alltså i Laxakvariet där i Bergeforsen. Enligt en man som kom in samtidigt som jag var där, så bör den här laxen ligga kring 20 kilo. Den är alltså MONSTERSTOR. Laxarna jag såg i Sollefteå förra året var ju knappt hälften så stor som denna.

I samma akvarium fanns även de största abborrarna som jag sett, de var däremot ganska fina. Sen var det en ”liten” lax med, och en .. hmm, vad var det han sa att det var… Äsch, nånting annat. Mindre än monsterlaxen, men ändå ganska stor.

Om ni inte har ngt för er så rekommenderar jag att ni åker och kollar på det här monstret. Läskig!

Säg mig vad du tänker om detta

