Vecka 6

Sexiga manskroppar

Jag har precis läst klart Hannah Lemoines fantastiska blogginlägg ”Sexiga manskroppar”, och jag tyckte det var så klockrent bra att jag döpte mitt inlägg till detsamma. Som av en slump började dessutom alldeles nyss Gladiatorerna på TV4.

Nu kanske ni tror att jag drar ett likhetstecken mellan sexiga manskroppar och gladiatorerna, men så är icke fallet! Faktum är att muskelberg a’la gladiatorer är rätt avtändande. Muskler kan vara snyggt, men i de mängderna så blir det lite för extremt för min smak (ja, undantag kommer alltid finnas, någon dag kanske man blir tokkåt på något muskelberg, vem vet).

Hannah skriver i sitt inlägg om hur många män inte anser att de själv är sexiga, eller ens inser att heterosexuella kvinnor tycker att manskroppar är sexiga. En annan av mina favoritbloggare, Patrik på HMIGU skriver även om i ett blogginlägg om hur han är en av dem som aldrig  förstått att kvinnor kan tycka att manskroppar är sexiga.

”Jag är en av dem som Hannah nämner som aldrig insett att kvinnor tycker att manskroppar är sexiga. Fast ”insett” är inte riktigt rätt ord. Jag har hört dem säga det, jag har bara aldrig trott på det. Jag tror inte på att kvinnor ser vackra män och känner samma sak som jag känner när jag ser en vacker kvinna. Jag måste vända bort blicken för att inte stirra, andningen blir skakig, det pirrar i hjärtat. Jag tror inte på att det händer kvinnor.” 

Patrik, ”Hur man inte ger upp”

Jag förstår inte hur man inte kan förstå. Herregud, jag kan bli så hypnotiserad när jag ser en attraktiv karl ibland, att jag säkert skulle kunna gå rätt in i en glasdörr. Ni vet, så där som på film. Ingen tvekan om saken! Hypnotiserad är verkligen rätt ord. Trollbunden. Fixerad.

Men tillbaka till Hannahs inlägg. Hon skriver bland annat att en av anledningarna till att så gott som alla män som ska framstå som sexiga, är vältränade hunkar a’la David Beckahams kalsongreklam, är för att det är bilder framtagna av män, för män. De är alltså inte framtagna av kvinnor. Hon ställde lite frågor på twitter. Först och främst riktat till män, då ville hon veta när de känner sig sexiga. Den andra frågan ställdes riktat till kvinnor, och då var frågan vad som är sexigt hos män. Jag minns detta tydligt, för jag satt och ”pratade” för mig själv, men jag svarade henne aldrig. Tänkte väl att hon fick nog med svar ändå, och att mitt svar nog varken hade gjort till eller från.

Det hon först och främst märkte från kvinnornas svar var att de i början angav egenskaper istället för utseende”detaljer”. Det kan jag helt och hållet förstå, för om någon frågar mig vad jag tänder på hos män, så tänker jag först i icke-utseenderelaterade termer. Men sedan började då alltså folk beskriva sexiga kroppsdelar istället.

Heterokvinnor tycker att manskroppar är sexiga. Om man ska göra en jämförelse mellan de kvinnliga kroppsdelar som män brukar toppa som sina favoriter, dvs bröst, rumpa, mage, ögon, hår, så svarade kvinnorna (på twitter) händer, armar, ben, ögon, käkben, skägg, helrakat, kroppshållning, muskulatur, nyckelben, rumpa, penis, och så vidare tills varenda kroppsdel förutom pungen var avklarad. Till och med “den där biten mellan örat och halsen” fick vara med. Tror dock att pungen hade fått vara med om vi inte haft den här twitterdiskussionen mitt på blanka dagen.

One way communication – Sexiga manskroppar

Amen!

Jag kan spontant säga så här: Armar. Händer. Axlar. Knän. Lår. Ryggtavlan. Grrr. Förra veckan kom jag på mig själv med att råstirra på en herrbekants underarmar. Från armbågen och ner ut över händerna. SÅ. JÄVLA. SEXIGT. Det var sådär så man såg tydligt att det var en kille som har muskler, men inte den typen av deffade muskler som gladiatorerna har, utan mer väl framtagna arbetarmuskler. Åhhh så hett. Det är den typen av kroppar jag gillade. Väldigt många män som använder kroppen i sitt arbete har kroppar jag gillar. Oavsett de är smala och seniga eller grövre, så är det hett.

Jag såg en av kommentarerna på Hannahs blogg, och jag höll med så himla mycket om en del av den; Hon hyllade skäggstubb, arbetsbyxor och skitiga händer.

Ja, men faktiskt! Skitiga händer kan vara så sjuuukt sexigt! Ja, alltså okej, jag kanske inte spontant längtar efter att bli smekt vid mitt allra intimaste av en kille som har fulla händerna med olja och/eller annan skit, men ändå. Arbetsbyxor har jag ju hyllat förut, det är mitt absoluta favoritplagg när det gäller herrkläder. Yummie… Och ja, skäggstubb… Ja det är tammefan sexigt alltså.

Hannahs blogginlägg är ett av de bästa, mest välskrivna och mest intressanta inlägg jag läst på ganska länge, jag rekommenderar er att läsa det! Det fick mig dessutom att vilja tala om för framtida partners, oavsett om det är ett ons, en kk eller en partner, vad på deras kropp som jag finner sexigt. Jag är nämligen ganska dålig på det, men som det känns just nu skulle det kunna bli en turn-on även för mig.

7 thoughts on “Sexiga manskroppar

  1. Du det finns EN tokdeffad och übervältranad kille som kan få även dig på fall! ;) Den o stora Mr Jason Statham <3 OMG!!! :P

  2. Just det där med skitiga händer, arbetarbyxor och skäggstubb är väl rätt stereotypt för hur en man ”skall vara”. Det är rätt många tjejer som hänvisar till ett sådant utseende när de snackar om ”riktiga män” =)

    1. Så kan det säkert vara! Känns dock som att det är vanligare med killar i jeans+skjorta eller kostym nu, vilket inte heller är speciellt osexigt :)

  3. ”Herregud, jag kan bli så hypnotiserad när jag ser en attraktiv karl ibland, att jag säkert skulle kunna gå rätt in i en glasdörr.”

    Varför ser vi aldrig det då? Varför märks det inte? Varför är kvinnor trötta på att bli stirrade på medan vi känner oss osynliga?

    1. Ja det vet jag faktiskt inte. Jag kan komma på mig själv med att verkligen stirra på en kille, men när jag väl inser att jag gör så då försöker jag direkt sluta, eftersom jag på någon nivå gissar att han skulle ta illa upp om han upptäckte att _just_jag_ stirrar. Som om att det vore okej om en snyggare tjej stirrar, men inte om jag gör det. Så därför försöker jag nog få det att gå så obemärkt förbi som bara möjligt.

Säg mig vad du tänker om detta

