Vecka 27 – Är sex en rättighet?

Veckans tema på Vecka 6 är en frågeställning från V6’s grundare Tanja.

Är sex en rättighet?

Min första tanke när jag läser frågeställning berör huruvida personer med något slags handikapp ska få hjälp av personliga assistenter inte bara med sin hygien utan även med någon slags sexuell assistans. I höstas läste jag en krönika som Hanna Fridén skrivit för SVT Debatt, om hur en personlig assistent hade det som arbetsuppgift att, när brukaren ville få utlopp för sina ”sexuella lustar”, var tvungen att trä på en kondom, starta en porrfilm, och sedan vänta tills brukaren var klar. Jag antar att hon även skulle ”städa upp” efteråt med, men det vet jag visserligen inte.

”När hon sattes i jobb blev hon tvungen att arbeta i en miljö där kedjerökning förekommer, som man enligt lag och Arbetsmiljöverket inte ska behöva stå ut med. Förutom det uppdagades också ett annat krav. Varje gång mannen hon skötte ville få utlopp för sina sexuella behov så var det hennes uppgift att trä på en kondom på hans erigerade penis, sätta på porrfilm, och sedan tvingas befinna sig i hans lilla lägenhet medan han onanerade.

Hon mådde inte bra över det och gick till sina chefer. Hon tog upp både situationen med kondomen samt den rökfyllda miljön och sa att hon inte ville göra de här sakerna. Svaret från hennes arbetsgivare var att handikappade har rätt till sin egen sexualitet, och att regler om rökfria miljöer inte gäller i privat bostad.”

Hanna Fridén

”Svaret från hennes arbetsgivare var att handikappade har rätt till sin egen sexualitet[…]”. Jag förstår resonemanget till viss del. En personlig assistent är väl i princip brukarens armar och ben, eller vad nu personen behöver hjälp med. Om brukaren är oförmögen att ha sex så kan man då kanske anta att en PA ska hjälpa till med detta.

Jag håller inte med. Sex är ingen rättighet på det viset. Om den personliga sexualiteten kräver en annan persons deltagande, då är det inte längre din egen rättighet. Jag tycker absolut att brukare har rätt att FRÅGA, men inte att kräva. Om en PA vill ställa upp på att hjälpa brukaren med onani eller om den ska ha sex, då tycker jag att det är helt okej, men en PA ska inte riskera att få sparken för att denne INTE vill utföra sådana handlingar. Do I make any sense?

Dessutom – OM det förekommer sådana arbetsuppgifter hos en brukare, då ska det framgå väldigt tydligt redan från början. PA’n ska kunna ta ställning redan i början till om det är ngt han eller hon vill ställa upp på. Oavsett om det handlar om att underlätta vid sex, förbereda för onani, eller manöverera en dildo.

En annan sak. Jag googlade lite och hamnade i en gammal artikel i RFSU’s tidning OTTAR. Texten var tydligen från 2005 men uppdaterad 2010, så vid det här laget är den väl gammal och säkert inaktuell, men den var ändå intressant. Den tog bland annat upp det här med funktionshindrade och prostitution – hur vissa åkte till Danmark där prostitution är lagligt. Det stod bland annat så här:

”I ett av CP-Magasinets avsnitt besökte Jonas Danmark, och trots att han inte anser att sexköp bör legaliseras i Sverige, såg han att lagen hade fört någonting positivt med sig:

– Att vi med funktionshinder ses som sexuella varelser och att det finns en öppenhet kring det som inte finns här, berättar han.

Men det fanns en baksida.

– De prostituerade verkade se på sig själva som sexsamariter, som hjälpte oss ”stackare med funktionshinder”, säger Jonas. Och de med funktionshinder verkade inte anstränga sig för att få ”normala” sex- och kärleksrelationer.

Gert-Inge Brander är sexualupplysare och före detta ordförande för RFSU. Han bor i Skåne och får många frågor från män med funktionshinder hur man kan komma i kontakt med prostituerade i Danmark. Han är noga med att säga att han inte kan hjälpa till, men säger också:

– Att gå till prostituerade är kanske ingen frälsning, men heller inget man helt kan förkasta. För en del kan det nog vara ett sätt att se att det funkar att ha sex. Det kan bygga upp ens självförtroende, så att man vågar ta kontakt med andra i fortsättningen.”

Anna Bergholtz – Tidningen OTTAR

Det slog mig dock att det, i samband med prostitution, bara handlade om män, men å andra sidan är det väl vanligare att män överlag, oavsett med eller utan funktionsnedsättning, söker sig till prostituerade. Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker om prostitutionsfrågan just i sådana här fall. I regel är jag emot det, men samtidigt kan jag se ”nyttan” i det just för människor med funktionsnedsättningar av olika slag. Det känns som att skillnaden mellan en PA som gör det eller en prostituerad inte är så himla stor, speciellt inte om PA’n på något vis blir ”tvingad” till det av arbetsgivaren under något slags hot om sparken ifall det inte görs.

.

Jag började fundera på om det hade varit jag. Om jag skulle råka ut för något som gör att jag blir oförmögen att ha sex eller onanera på egen hand. Jag ska väl erkänna att jag är en hyfsat sexuell person. Jag gillar sex, och gillar onani, jag gillar leksaker, jag gillar … ja jösses, det är mycket jag gillar, helt enkelt. Om jag skulle tappa förmågan att njuta, tappa förmågan att ge mig själv orgasm till exempel, då skulle det nog vara en rätt stor förlust. Jag har dock väldigt svårt att se att jag skulle kunna ha någon anställd för att hjälpa mig med detta. Det om något skulle nog kännas rätt förnedrande, faktiskt. Därför tror jag inte heller att det är något som görs med en axelryckning av personer med funktionsnedsättning, att be om hjälp med det sexuella menar jag.

Så nej, sex är inte en rättighet. Men man har alltid rätt att ställa frågan, och som PA så ska man alltid ha rätt att själv välja om man vill säga ja eller nej.

8 thoughts on “Vecka 27 – Är sex en rättighet?

  1. Vad hennes arbetsgivare sa var alltså att den handikappade mannen hade rätt till sin sexualitet men att hon som hans personliga assistent inte hade rätt till sin. Jävla idioter!

  2. Jag tycker inte att sex ska vara en rättighet. Problemen är nämligen att en rättighet måste garanteras av någon – staten, samhället, lagen – annars är det inte en rättighet. Problemet är att en sådan rättighet aldrig kan garanteras. Vårdpersonal och liknande är inte sexarbetare och kan inte användas till det. Om prostitution legaliseras är förstås allt frid och fröjd, då är problemet löst – men det är inte legalt och jag tycker inte det ska vara det. Att prostitution skulle vara legalt bara för personer med funktionshinder är omöjligt av två skäl:
    – Varför ska i så fall inte en fysiskt och mentalt frisk – men av någon anledning väldigt oattraktiv person som kanske har det ännu svårare än funktionshindrade att hitta en sexpartner – också ha rätt till sex?
    – Om vi inte har legal prostitution på grund av att vi anser att det vore fel mot dom som är prostituerade är det lika fel mot dom även om dom bara har funktionshindrade som kunder – man kan inte väga någons lycka mot någon annans olycka på det sättet.

    För någon som delar mina utgångspunkter ovan blir det omöjligt att anse att sex ska vara en rättighet.

    Intressant ämne, men just detta tar jag nog upp så här i kommentarer och inte på min blogg – håller mig borta från sexualpolitik, i alla fall för just nu, och koncentrerar mig på normer och själva sexet istället.

    • Om du vill skriva mer om det så får du gärna gästblogga hos mig! Om du inte vill att det ska framgå att det är du så skriver jag givetvis inte ut det. Vill du inte så är det såklart också okej, jag tycker dock att du hade väldigt intressanta tankar. Tycker annars även att den här kommentaren skulle vara värd att dela, men det avgör du själv om du vill eller inte :)

      • För egen del är räcker det med kommentaren som den är, fick fram ungefär vad jag hade att säga om det :-) …vill du göra kommentaren till ett gästblogginlägg får du gärna göra det! I så fall kan du gärna skriva ut mitt namn samt en länk till min blogg!

      • Förresten, har skickat dig ett mail du ännu inte svarat på, bra att kunna ha kontakt privat också och inte bara genom kommentarer :-)?

Säg mig vad du tänker om detta

