Vecka 6

En slags gästblogg om sex som rättighet

Jag fick en kommentar från Sexosofi på mitt temainlägg på Vecka 6 den här veckan. En bra och intressant kommentar var det, så jag frågade om jag fick lägga upp den i ett eget inlägg, vilket jag fick.

Så, here goes!
(Och titta gärna in till hans blogg med, han skriver mkt gottigt och intressant om sex och relationer)

.

.

Jag tycker inte att sex ska vara en rättighet. Problemen är nämligen att en rättighet måste garanteras av någon – staten, samhället, lagen – annars är det inte en rättighet. Problemet är att en sådan rättighet aldrig kan garanteras. Vårdpersonal och liknande är inte sexarbetare och kan inte användas till det. Om prostitution legaliseras är förstås allt frid och fröjd, då är problemet löst – men det är inte legalt och jag tycker inte det ska vara det. Att prostitution skulle vara legalt bara för personer med funktionshinder är omöjligt av två skäl:

– Varför ska i så fall inte en fysiskt och mentalt frisk – men av någon anledning väldigt oattraktiv person som kanske har det ännu svårare än funktionshindrade att hitta en sexpartner – också ha rätt till sex?
– Om vi inte har legal prostitution på grund av att vi anser att det vore fel mot dom som är prostituerade är det lika fel mot dom även om dom bara har funktionshindrade som kunder – man kan inte väga någons lycka mot någon annans olycka på det sättet.

För någon som delar mina utgångspunkter ovan blir det omöjligt att anse att sex ska vara en rättighet.

Intressant ämne, men just detta tar jag nog upp så här i kommentarer och inte på min blogg – håller mig borta från sexualpolitik, i alla fall för just nu, och koncentrerar mig på normer och själva sexet istället.

Sexosofi.wordpress.com

.

Som sagt – intressanta tankar och bra skrivet! Tack för att jag får låna dina ord på min blogg :)

Säg mig vad du tänker om detta

