Media

”Jag kände mig kränkt och uttittad”

.

Okej. Jag läser inte Aftonbladet regelbundet eftersom det mest är skräpnyheter, och ska sanningen fram så är väl det här ännu en i raden av skräpnyheter. Jag hittade den via @EnkelP på Twitter.

  1. EnkelP http://t.co/1GllTJts Fan vilken klassiker. Bästa jag läst i år. from HootSuite
  2. EnkelP Känna sig så kränkt och uttittad av 30-40 pers pga fetma att hon går ut med namn och bild i riksmedia och förkunnar sin superövervikt. from HootSuite
  3. EnkelP Hur vore det att helt enkelt bara acceptera att om man inte kan spänna fast bältet/bygeln så är det svårt att åka? Inte mkt kränkning. from HootSuite
  4. this quote was generated by twtQuote

.

Artikeln är alltså denna; ”Fick inte åka Balder – hon är för överviktig”. Jag tycker normalt sett att @EnkelP kan vara en riktigt fräck, och ibland elak, twittrare, men den här gången har han rätt. Åtminstone i de två andra posterna här.

Jag förstår kvinnan i artikeln. Jag är, som troligtvis ingen missat, också överviktig, och jag förstår att den där känslan, att inte få plats i karusellen, måste vara riktigt vidrigt otäck. Alltså inte otäck som i läskig eller farlig, utan otäck som i obehaglig, skamlig, pinsam – fruktansvärd. Och jag kan förstå att man känner sig kränkt i en sådan situation, men jag tycker samtidigt inte att det är en kränkning. Om man inte får plats i säkerhetsanordningen, då finns det en väldigt bra anledning till varför man inte får åka.

Och sedan kommer då anledningen till varför jag ofta får infallet att idiotförklara folk som är med i artiklar i Aftonbladet och liknande. För precis som @EnkelP skriver – om det nu var så kränkande att stå där inför kön med människor, hur pinsamt känns det då inte att gå ut i riksmedia? Det är nog ett val som jag personligen inte skulle ha gjort.

Men, vad gäller åkattraktionerna och viktgränser/storleksgränser så tycker jag väl att det borde kunna framgå någonstans att ”Om du väger mer eller har ett omfång större än XX så är denna attraktion ej tillgänglig”. Typ. Att få reda på det tidigt är bättre än att stå i kö en lång stund för att sedan märka, när du sätter dig i karusellen, att du inte får plats. Men ja, shit happens. Och hon är troligtvis inte den första som råkat ut för det, oavsett om det är kränkande eller inte. Jag tycker ändå inte riktigt det är en anledning att ta upp det i Aftonbladet…

(And on another note – det måste väl ha gått att få en bättre bild på henne?)

Säg mig vad du tänker om detta

