Vardagen

Redigering eller inte, det är frågan

Hej, jag heter Erika och jag gillar foto. Okej? Bra.

Jag satt och funderade lite. Emma skickade för någon timme sedan bilderna som jag hade fotat med hennes kamera i onsdags. Helt okej bilder tycker jag med mina nybörjarögon, även om jag är väl medveten om att det hade kunnat vara mycket bättre. Det kan handla om allt från ljus, skärpa, vinklar osv osv osv. En del grejer går ju att redigera ganska enkelt i olika redigeringsprogram, faktum är att troligtvis det mesta går att redigera om man bara har rätt program och rätt kunskaper. Själv är jag rätt basic och bryr mig inte jättemkt heller.

Men faktum är att jag ändå redigerar de flesta bilder som jag tagit. Inte alla, men många. Jag tänkte ta ett exempel.

Överst är originalet, under är redigerat. Det är inte jättestor skillnad, men den är ändå redigerad. Den är inte beskuren, men den har blivit ljusare och fått liiite lite mer färg.

Har jag fuskat nu? Innebär den redigeringen av bilden att jag inte kan tycka att det är en hyfsat bra bild?

Sedan beror det väl förstås på hur man definierar redigering och var man drar gränsen. Personligen ser jag allt ”mixtrande” med originalbilden som redigering, how ever small, och det är därför jag menar att jag redigerar så gott som alla mina bilder. Däremot, bilderna jag tog ute i naturen för någon vecka sedan, där var det bara någon enstaka bild som var redigerad (den med flugan och en till tror jag, som jag ”crop”-ade lite). Sedan inser jag ju det med, som den amatör-redigerare jag är, att jag säkert förstör vissa bilder genom att redigera dem. Det som jag tycker förbättrar bilden kanske faktiskt gör den sämre eftersom den var bra redan i början. Hur ska man veta?

Men alltså, kan man stå rak i ryggen och ta emot beröm för en bild som är redigerad, eller är det ett större ”konstverk” ju mindre man fifflat med den? Känslan är ju lite att ”alla” redigerar sina bilder nu för tiden, man ser knappt skillnad på vad som är original eller redigerat. Åtminstone inte jag, med mina nybörjarögon.

Sen vill jag bara säga att det här absolut inte är kritik mot någon som redigerar sina bilder, utan det är mer en samvetsfråga gentemot mig själv. Så jag kanske ska ställa frågan igen;

Kan jag stå rak i ryggen och ta emot beröm för en bild som är redigerad, eller är det ett större ”konstverk” ju mindre jag fifflat med den?

One thought on “Redigering eller inte, det är frågan

  1. Jag tycker det är skillnad på att efterbehandla bilden i PS eller Lightroom och att faktiskt retuschera (manipulera) en bild ordentligt (tänk modereportage-bilder). Ljusar man upp en bild, ändrar skärpan något, beskär, eller gör om den till gråskala är det inte ”riktigt” retusch för mig utan bildbehandling. Det är något som alla fotografer gör.

    Exempel: man har ett motiv som man fotat, ljuset är jättevarmt och fint men det blir av någon anledning kallt och grått i kameran och man upptäcker det när man kommit hem. Vad gör man? Jo man ändrar vitbalansen i datorn istället för i kameran. Och kanske exponeringen också.

    Exempel 2: Man har fotat en kompis och inser att ansiktet blivit alldeles för mörkt på samtliga bilder och ögonen lyser inte sådär som de gör i verkligheten. Då ljusar man upp bilden och ger mer lyster åt ögonen.

    Exempel 3: Du fotar en solnedgång eller en båt på ett hav (el liknande) och du märker sedan att ”fanken också, horisonten är ju sned” (horisonten ska alltid, alltid vara spikrak när man fotograferar!!). Vad gör du? Jo du vinklar bilden i PS så den blir rak för ett bättre intryck.

    Detta är ju ingenting som egentligen förändrar utseendet, bara förstärker bilden i sig. Börjar man ändra på folk, ta bort för mycket rynkor etc så uttrycket i ansiktet blir ett annat, ja då kan vi börja snacka överretuschering! Eller gör blå blommor gula eller liknande. Då har man ju manipulerat bilden. Vilket i sig inte är fel. Sök bara på HDR-bilder på google så får man upp rätt läckra montage! Men i de fallen bör man väl ange att bilden är manipulerad.

Säg mig vad du tänker om detta

