Åsikter

Vad är det med människor och olyckor egentligen?

Igårkväll när jag höll på att förbereda kvällsmaten till Lillebror så tittade jag ut genom fönstret. På parkeringen, precis bakom min bil dessutom (tur att jag inte skulle åka någonstans) så stog en ambulans, en polisbil, och en grupp människor. Tydligtvis låg en person på marken, för alla stod och tittade neråt. Jag höjde blicken lite.

Längre bort på parkeringen stod mer folk och tittade. På andra sidan vägen stod ett gäng ungdomar och tittade. Vände blicken mot huskroppen mittemot den jag bor i, och där stod människor på nästan varenda balkong eller fönster, och tittade ner mot folksamlingen. Jag tycker det känns olustigt att titta på olyckor och sådana händelser, men samtidigt blir även jag galet nyfiken. Jag vill gärna veta vad som händer, hur det hände och vad som kommer hända härnäst.

Just i fråga om olyckor vill jag dock helst inte titta. Eller ja, det är kluvet såklart, men jag vill inte vilja. Jag känner mig oförskämd och ohyfsad om jag står och tittar på någon annans olycka. På samma sätt tycker jag inte om att människor tar kort på olyckor, samtidigt som jag även där är kluven och kan känna mig lockad att ta kort om möjligheten finns. Det beror självklart på vad det är för slags olycka med. Jag menar, jag tycker att det är skillnad på att ta bilder på en olycka där människor är skadade, än att ta kort på en bil på en åker (apropå min senaste Sollefteå-trip)

Jag säger inte att jag är bättre än någon annan. Det är jag inte, långt ifrån. Även om jag önskar att jag inte brydde mig om vad som händer på olycksplatser så blir jag ändå nyfiken. Och jag är ju inte ensam bevisligen, eftersom halva grannskapet stod och tittade på. Men vad är det egentligen som gör att människor dras till olyckor som flugor dras till skit?

Säg mig vad du tänker om detta

