Har du fått för lite kuk?

Jag satt och lyssnade på Ligga med P3 i bilen på väg hem från Umeå. Kom in på ett avsnitt som behandlade det här med att kvinnor som uttrycker mer eller mindre aggressiva åsikter i texter, bloggar, krönikor med mera, oftast får frågan ifall de fått för lite kuk. De ställde frågan om varför den frågan är vanligt, och ifall man blir en bättre skribent precis efter man fått ligga.

Alltså, jag tror ju inte det handlar om bara skriverier. Det är väl ganska vanligt, oavsett kön, om en person är sur och grinig att någon kan slänga ur sig ”Ah’men va fan, har du inte fått nåt på länge eller?!”.

Jag förstår varför man kan bli irriterad över att få sådana kommentarer, samtidigt som jag tycker att det är lite underhållande med. För jag personligen kan bli otroligt vresig om jag inte ”fått nåt på länge”, om jag nu faktiskt velat ha. Om jag inte velat ha så kvittar det ju, men går man omkring och är sugen och inte får nåt, då är det väl inte så konstigt om man tjurar ihop lite?

Så, bara så ni vet, om ni någon gång tycker att jag är ovanligt sur och grinig så kan frågan ifall jag fått något eller inte, vara fullkomligt berättigad. Därmed inte sagt att ni kommer få ett bra svar om ni väl ställer frågan!

.

PS. Att frågan däremot ställs som något slags motargument till tex feminister, det är mindre okej. Ville bara säga det.

Säg mig vad du tänker om detta

