Djuren i mitt liv

Saker jag lärt mig, avdelning häst

Såg en bild på Dayvievs, där bilduppladdaren ställde frågan om hur långa stigläder man ”ska” ha vid dressyr respektive hoppning. Eller rättare sagt, om man har stigläder som är en armslängd när man rider dressyr, hur mycket ska man då korta dem när man ska hoppa?

När jag började rida lärde jag mig enligt följande: Stigläderlängden för vanligt vardagligt markarbete kan du ställa in redan i stallet, genom att göra dem just en armslängd långa. Fingertopparna på spännet, och seden ska alltså plattan på stigbygeln nå till armhålan. Ska man rida renodlad dressyr så kan man länga ett, eller två hål, beroende på hur man är byggd (jag har korta ben, så att länga två hål hade inte funkat för mig). I slutet på varje lektion jag red när jag var yngre hade vi hoppning. Inte så avancerat, men det var rutin. Att det var hoppning på gång förstod man när instruktören sa åt oss att korta läderna två hål. Det var ingenting man diskuterade eller ifrågasatte, det bara var så, och det funkade finemang!

Allt eftersom jag blivit äldre, ridit mindre på ridskola (eller för tränare/instruktör) så har jag tappat det här med stigbygellängder. Jag har gärna ganska korta läder både vid markarbete och hoppning, och jag är väl medveten om att det påverkar både balans och sits negativt. Framförallt vid markarbete – ju kortare läder desto vingligare blir man, men det leder dessutom ofta till att man tippar framåt. Man kan ju undra varför jag då väljer att ha kortare läder; jag tror att det beror på att jag får en illusion om att det blir mindre skumpigt. För vem vill ha det skumpigt liksom? Knappast jag, och knappast hästen.

Så ja, det är en av sakerna jag lärt mig när det handlar om längden på stigläder.

(Kan någon påminna mig om detta om/när jag börjar rida igen?)

Säg mig vad du tänker om detta

