Hemmet

Mitt kök är fyllt av rök

Ni vet hur det kan vara;

”Hela Finsta luktar bränt
Alla undrar – Vad har hänt?
Erika svarar helt kavat;
– Det är jag som lagar ma…

eh… rostar mackor.”

Det var längesedan det fanns rostbröd i min ägo. Riktigt länge sedan. Men det är hemskt gott. Och efter mitt Umeå-besök förra helgen så fick jag återigen upp smaken för rostbröd. När det då Maxi imorse fanns två stooora förpackningar för 30 spänn så tyckte jag nog att det var mer än godkänd – det går ju att ha i frysen en mindre evighet om man vill.

Det jag inte riktigt hade räknat med var att senaste gången jag använde brödrosten, så var det till att rosta fiskpinnar. Jo, det är sant. Ett ”snabbt, bra och beprövat” sätt, av finevän. Ett totalt misslyckat projekt av Erika.

Jag kommer inte ihåg hur det gick när jag skulle rosta fiskpinnar, mer än att jag inte lyckades (och därför inte har provat igen). Jag minns dock att jag inte lyckades få brödrosten helt ren efteråt, vilket just då inte kändes som någon större katastrof.

Idag märktes det, kan man säga. Jag startade brödrosten. Ställde den under köksfläkten, min vana trogen, och gick sedan iväg för att byta vatten till djuren. Nästa gång jag kom in i köket, vilket inte var efter en speciellt lång tid, så såg det ut som att jag hade en mindre majbrasa i köket, minus elden (tack och lov). Det rykte som FAN från brödrosten. Jag stängde av den omedelbums.

Nu återstår vädring av köket. Som tur är så har jag så sent som i förrgår ordnat så att balkongdörren kan vara helt öppen, djuren (och jag) har numera fri lejd till balkongen, så det underlättar vädringen. Men det luktar fan här kan jag meddela. Huvudvärk waiting to happen…

(Men de två mackorna som rostades var det inget fel på, gott!)

Så, om någon känner för att donera en brödrost till mig så tackar jag inte nej :)

3 thoughts on “Mitt kök är fyllt av rök

  1. Men förvarna i sådana fall, för jag tror att jag har den i min mammas loppissamling, så då måste jag ta hem den igen.

Säg mig vad du tänker om detta

