Media · Vecka 6

Kan någon förklara det här för mig?

Jag är inte insatt i pride. Jag lägger inte ner överdrivet mycket tid på att klura på politik, partiers värderingar och liknande. Johan Forsberg twittrade igår detta, visserligen mer pga OS än politik (eller pride för den delen), men ändå;

  1. JohanForsberg Tycker det är värre att majoriteten av alla människor bara bryr sig om politik var fjärde år än att vissa gör det om en idrott. #os12se from web
  2. this quote was generated by twtQuote

.

Jag är inte sen att erkänna att jag är en av dem. En av dem som, med en hel del undantag visserligen, bara intresserar mig för politik när det närmar sig valår. Jag hänger ju med lite vardagligt sådär, men inte så att jag kan rabbla partipolitiska program och värderingar i sömnen.

Hur som helst. Jag fattar att olika partier har olika syn på det här med pride och HBTQ-personer. Att vissa är för, vissa emot, och andra neutrala. Jag har dock lite svårt att peka ut vilka partier som tycker vad. Dessutom tror jag inte att alla personer inom ett parti delar alla partiets värderingar, det känns rätt långsökt.

Så, vart vill jag då komma med mitt konsterande om att jag inget vet och förstår?

Jo, jag har läst lite artiklar om pride nu idag och igår. Det publiceras en hel del, så det är inte direkt svårt att hitta även om man inte söker aktivt. En av de som jag hittade var ”Bråkar om rätten – att få vara stolt” (Aftonbladet). Som jag förstår det av artikeln så anser vänsterextremister att till exempel polisen, migrationsverket, försvaret eller Folkpartiet, inte har något på festivalen att göra. Detta ska då alltså handla om vänsterextremister som säger sig sympatisera med pridefestivalen. Jag kan förstå om man inte vill att uttalat homo”fientliga” partier ska delta, men samtidigt känner jag lite att om de nu öppnar dörren för att vara med, att bli mer öppet sinnade, varför då inte låta dem vara med, visa dem att hbtq-personer är precis som vilken svensson som helst, att avdramatisera det hela?

Sedan läste jag vidare på Svenska Dagbladet – ”Pride kidnappas från vänster”. Jag får en dålig smak i munnen av det jag läste.

”Förra året saboterades även ett seminarium med Migrationsverket på Hbtq-festivalen i Göteborg, och en ”folkdomstol” inrättades mot personalen. En öppet lesbisk polis blev också bespottad under det årets parad.”

[…]

”Och på förra årets Stockholm Pride höll nätverket Ofog upp skyltar med texter som ”Jag är lika bra på att döda som straighta soldater” intill Homo-, bi- och transpersoner i Försvaret (Hof) under större delen av tåget. Flera av Hof-medlemmarna kände sig kränkta och sa att de aldrig mer tänker gå med.”

SvD

Jag känner väl lite spontant så här: Om en grupp människor, som är öppet anti-hbtq, vill vara med på pride, då har man all rätt i världen att neka dem tillträde. Har man ett budskap om att det festivalen handlar om är fel, då har man ingenting där att göra. Men när det handlar om människor från olika yrkesgrupper, så borde man väl ändå kunna acceptera att inte alla är skit bara för att någon är det? (Som att bara för att det förekommit polisvåld mot hbtq-personer så måste man spotta på en, troligtvis oskyldig, lesbisk poliskvinna i paraden).

Det är synd att sådant där sprider sig. Att det finns extremister ”inom den egna organisationen” som förstör för övriga. Människor som vill utesluta andra för att de inte passar in i pride-mallen. Jag känner att jag inte passar in i pride-mallen, inte för att jag på något vis anser mig vara pride-fientlig, men bara för att när det handlar om pridefestivalen så är det jag som är annorlunda. Och det i sin tur får mig att känna mig som att jag inte heller är välkommen.

.

(Ja, jag vet att det är jag själv som inbillar mig att jag inte skulle vara välkommen, herregud, jag skulle inte märkas ett skvatt om jag var där. Men känslan är ändå sådan.)

4 thoughts on “Kan någon förklara det här för mig?

  1. Lite skumt känns det ju att man har en festival för att de människor ska känna sig stolta oavsett vilken läggning man har etc och lite protest mot att diskrimeras. Men sen ska man själva få göra bedömningen vilka som är värdiga festivalen, vilket känns som det talar lite emot ” alla människors lika värde”,’. Sen är det ju såklart lite annat om det vore personer som var öppet emot annan läggning än hetero och så

    1. Jo precis, det är ju det jag menar. Hade de agerat mot personer som var emot priderörelsen så hade det väl varit en sak, men personerna från försvaret som blev hånade (?) samt polisen som blev bespottad var ju trots allt ”en av dem”, någon som inte var hetero alltså. Det är väl lite det jag inte förstår. Och just det där med att de talar för allas lika värde, men ändå försöker hålla människor utanför, av olika anledningar… Som utomstående så låter det lite knepigt.

Säg mig vad du tänker om detta

