Vecka 31 – Pride

”Den här veckan går Stockholm Pride av stapeln i vår kära huvudstad, och vad passar då bättre än att ha detta som tema?

Pride, Pridefestival. Bra, nödvändigt, viktigt, eller dåligt och onödigt? Vem eller vilka upplever du att riktar sig festivalen till? Programpunkter att rekommendera. Du som besöker, varför besöker du? Du som inte besöker, varför inte? Fördelar, nackdelar och allmäna betraktelser. Upplevelser från tidigare år. Minnen. Parad, artister, föreläsningar eller bara strosa omkring och mingla.”

Vecka 6

.

Jag har aldrig intresserat mig för Pride, det har alltid passerat obemärkt. Kanske för att jag bor så pass långt bort (allt är relativt), eller så är det för att jag, utan att undersöka något närmare, antagit att det inte varit för mig. Jag är varken bi, homo eller trans och jag är inte den demonstrerande typen. Det är alltså lite den bilden jag haft av Pride.

I år har jag kollat lite närmare på vad pride är. Eller, jag har mer undersökt det här med alla föreläsningar. För det finns ju MASSOR! Det finns väldigt många intressanta teman som man skulle kunna lyssna på och lära sig mer om. Fast, jag skulle nog inte åka ner till sthlm ”bara” av den anledningen ändå. Ekonomin skulle ogilla det. Men nu var det ju inte min ekonomi jag tänkte skriva om, utan snarare något som slog mig när jag besökte pride’s hemsida.

Den här reklamkampanjen som pride kör med, ”blibög.nu”, den gör mig olustigt till mods. Missförstå mig rätt nu, jag har inget ont att säga om HBTQ-personer och jag tycker absolut att de ska ha samma rättigheter som alla andra, det är inte det som jag har ett problem med. Jag har problem med uppmaningar om att bli något jag inte är.

Jag förstår reklamkampanjen bättre när jag besöker sidan, för där är det mer tydligt att det handlar om positiva argument för att vara homo, bi, trans, bög, queer eller flata. Då känns det inte lika mycket som en rekryteringskampanj för att bli någon HBTQ-variant. Det är för mig en stor skillnad. Den där olustiga känslan dämpas när jag besöker sidan, för vissa argument är både smarta och roliga, men sedan finns det ju de som jag bara känner en känsla som närmast kan beskrivas med ”ahmenherregud…”. Jag tänkte visa några exempel:

.

 

.

Jag gillar den gröna (homo), den gula (queer), den blå (trans) och den orangea (bi). De känns smarta och humoristiska, och jag kan helt klart förstå argumenten.

Jag är mindre förtjust i den lila (flata) och den röda (bög). Varför skulle orgasmer bli garanterade i vardagen för att man är flata istället för hetero? Finns det alltså inte killar som kan lika bra som tjejer? Jo, det gör det. Tro mig, det finns killar som kan! Det finns säkerligen tjejer som kan också, men det har jag inte testat så det vet jag ingenting om. Och nästa då, ”Att få ligga blir inte ett problem”? Nähä? Får man ligga mer om man är bög än om man är hetero? Och är det i så fall ett bra argument för att ”bli” bög? Ja jag vette fan.

Det finns fler ”bra” argument på den sidan än vad det finns dåliga. Många är faktiskt riktigt bra, och jag blir mer bekväm med den ju mer jag klickar runt. Men om en reklamkampanj kräver att man faktiskt ska ”gräva ner sig” i den för att tycka att den är vettig, är det då en bra kampanj? Hade det inte varit för den här veckans tema på Vecka 6 så hade jag nöjd mig med att rynka på näsan och tänka ”Ahmenherregud” åt hela kampanjen, jag hade inte klickat mig in på sidan heller. Samtidigt förstår jag resonemanget att en reklamkampanj ska väcka känslor, inte bara positiva sådana, så okej.

Men jag tycker fortfarande inte om att det är någon slags uppmaningsformat på reklamen. Bli bög. Bli flata. Bli queer. Och så vidare. Jag får lite Jehovas Vittnen-vibbar av det hela. Jag vill inte bli uppmanad att bli något jag inte är, oavsett om det handlar om sexualitet eller religion.

(Jag har dock inget bättre förslag själv på hur man skulle kunna ändra formuleringen. Så inget ”gör det bättre själv då”, tack.)

 

 

One thought on “Vecka 31 – Pride

  1. Pingback: V. 31 – Pride « Vecka 6

Säg mig vad du tänker om detta

