Vardagen

Men sluta åska för tusan!

Har du hört mig gnälla om åska och sånt förut? Ja, då vet du sedan tidigare att jag INTE tycker om åska och blixtar.

För ungefär en timme sedan tog jag med mig den lille fyrbente ut för kvällspromenaden. Det regnade inte, det var allmänt skön temperatur, jag hade inte en tanke på oväder. Vi promenerade bort ett tag och det småduggade emellanåt, men inte så att man blev blöt. När vi kom som längst bort, där vi brukar vända hemåt igen, då kom regnet. Med besked.

Jag stog under ett träd en liten stund, mest bara för att se om det skulle avta. Det gjorde det inte, det ökade inte heller, så jag tänkte bara skit samma, jag går väl hem i regnet då. Lite regn dödar inte.

Blixtar kan döda däremot! Kanske inte det vanligaste, men överrasknings- och skrämselmomentet skulle nog kunna ge mig en hjärtattack. Först om en blixt, jag hoppade HÖGT. En stund därefter kom åskknallen, och det var ingen hög snabb smäll, utan det var ett ganska dovt, långvarigt muller. Usch. Fem minuter senare kom nästa blixt, jag återigen högt hoppande, och sedan samma dova långvariga muller.

Jag tycker INTE om åska, och det här var första gången på MÅNGA år som jag faktiskt var utomhus när åskan och blixtrarna härjade. Sjukt obehagligt, men inte alls ångestframkallande på samma sätt som det varit tidigare. Fast iofs, jag tycker de högljudda och rejäla knallarna är betydligt otäckare än det där dova mullret.

Nåja. Börjar det smälla på ännu värre (det verkar ha varit rätt rejält inne i stan) så dras alla sladdar ut och jag gömmer mig under täcket med musik på högsta volym i hörlurarna.

Säg mig vad du tänker om detta

