Låneobjektivet

Här är en bild på objektivet som jag fått låna!

Det är stort. Typ jättestort! Mer än dubbelt så stort som mitt egna. Och tungt är det med! Typ jättetungt. Jag vet inte vad jag hade väntat mig riktigt, jag har liksom ingen koll på objektiv och sånt där egentligen. Om vädret behagar uppföra sig idag så ska jag nog ta en promenad sedan och testa lite mer. Det har dock regnat på förmiddagen så vi får väl se hur det ser ut framöver.

Igår stog jag på balkongen och fotade ut över grannskapet, det var en väldigt ovan känsla att komma så nära. Det enda riktiga problemet är just att det är så pass tungt – jag kommer inte kunna fota så mkt åt gången, mina handleder kommer inte fixa det. Jag fick rejält ont redan igårkväll, idag har jag inte testat än så länge så jag vet inte hur länge, eller hur många bilder, jag kommer kunna experimentera med innan handlederna säger ifrån. Det är synd. Men det är kul så länge det varar :)

Jag har ju ett låneobjektiv till förresten, det har jag kanske inte sagt. Det är ett objektiv (Nikkor 35-80 mm) som jag fick låna av Eva J efter att hon hade fotat mig och Naomi i våras. Just nu är jag väldigt glad att jag har det, för utan det hade jag inte kunnat fota syrran och hennes band Shady Town som spelar på lördag. Det objektivet har inte heller autofokus, men förhoppningsvis kan jag få till någon vettig bild ändå. Hoppas hoppas.

Ångrar liiiiite att jag skickade iväg mitt objektiv, men vad fasen, det går nog bra det här med!

8 thoughts on “Låneobjektivet

  1. Det finns fäste under objektivet för stativmontering. Du såg också att det är helt manuellt? Inte bara fokus är manuellt utan även bländare är helt manuell. Det är också mig veterligen inbyggt motljusskydd, du kan dra fram ”tratten” som sitter längst fram på objektivet så blir det motljusskydd. Tungt är det för det är gjort av glas och plåt, ingen plast :)

    • Japp jag har undersökt det lite under kvällen så jag har hittat det där som man drar ut (osäker på varför och när man använder det dock, men det visar sig kanske när man väl testar, fast nu vet jag ju åtminstone VAD det är, hehe). Bländaren tror jag nog att jag förstod, det såg likadant ut som på det andra jag lånat. Men jag har bara ställt in det på det lägsta (jag tror det kallas lägsta iaf) för jag har inte fattat när man skulle vilja ha högre.
      Ja jag tänkte att det var nåt sånt, ungefär som du visade hos dig typ…? :)
      MVH Kamerateknik-trögfattad… ;)

      • Det är som vi pratade om: mindre bländare (dvs högre F-nummer) är i praktiken användbart för längre skärpedjup, dvs mindre bakgrundsoskärpa. Sen beroende på objektivets optiska kvalitet kan det vara suddigt i kanter och liknande om man har fullt öppen bländare (dvs lägre F-nummer).

        Och motljusskydd är som nämnts till för att hindra solreflexer och liknande :)

        • Jo men så långt är jag med (finally!) men jag fattar inte när man vill ha mindre bakgrundsoskärpa. Som jag fattar det, och upplever det bland de allra flesta som fotar, så är det ju det man strävar efter?

  2. Pingback: Bilder från dagen « Aliva och livet

Säg mig vad du tänker om detta

