Hälsan · Vecka 6

Vecka 32 – Sjukdomar

”Vi tar oss an de sexuellt överförbara sjukdomarna!

Kliigt efter sommarsexet? Fick du ett brev om att inställa dig på närmaste vårdcentral/ungdomsmottagning? Vårtor i snippan eller på snoppen. Vestibulit och smärta vid samlag, fick du hjälp eller viftades du bort? Klamydia, herpes och kondylom. Var du sexuellt aktiv när HIV kallades “bögcancer” och vad gjorde det i så fall med din syn på sex?”

Vecka 6

Innan ni sätter middagen i vrångstrupen på grund av chock – det här handlar inte om någon nutid utan om sisådär sex respektive tre år tillbaka i tiden.

Jag har fått brev om inställelse. Rent spontant så tror jag att ganska många människor som ibland har sex har fått ett sådant. Men det är egentligen skit samma.

Nej, en könssjukdom är ingen trevlig historia att beblanda sig med, men det är, i de flesta fallen, inte världens jättekatastrof heller. Om två personer väljer att inte använda skydd, eller om kondomen går sönder tex, då känns det inte som att man direkt kan bli arg på den andre om man råkar dra på sig en könssjukdom. Jag menar, man är ju två (eller i vissa fall fler) om att ligga, beslutet är ju inte bara en persons. Därför är även ”felet” bådas. Såvida man inte uttryckligen frågat innan om h*n testat sig, och den andre personen ljugit rakt uppochner. Då kan man få bli arg.

Det var för lite drygt sex år sedan. Jag träffade en kille som jag gillade, vi umgicks en del men var överens om att vi inte skulle ligga innan vi båda hade testat oss. Jag testade mig, frisk som en nötkärna. Nästa gång vi sågs efter friskförklaringen så blev det ligga av. Han hade också testat sig och var frisk – sa han. Någon vecka senare ringde han, något skamsen, och erkände att när vi låg första gången så hade han faktiskt inte fått sitt resultat än. Han hade klamydia, och han hade smittat mig. Så ja, jag blev förbannad. Inte så mkt över att han hade smittat mig egentligen, utan för lögnen. Så jävla onödigt! Jag tyckte dock det var bra gjort att han faktiskt berättade för mig själv, även om jag såklart hade kunnat räkna ut med lilltån vem som smittade mig om jag bara hade fått brevet.

Needless to say, det blev inget mer mellan oss, inte bara pga detta förstås. Det gjorde sitt till när han fällde kommentaren ”Äh fan man kan inte gå och vara deppig jämt, det är bara att rycka upp sig eller ta livet av sig”. Detta sagt av en kille vars egen pappa tagit livet av sig ett par år tidigare, till en tjej som bara ett par veckor tidigare gjort en Bolt-löpning rätt in i väggen ‘ba. SMACK! Utbränd och tokdeppig. Inte så jävla genomtänkt av honom, kan jag tycka.

.

Jaha, så vart vill jag komma med det här då? Jag vet egentligen inte riktigt.

Ptja, klamydia är inte the end of the world, men jag förespråkar väl ändå att man testar sig och skyddar sig om man ska ligga mer fler än en person. För min egen del så var det ju inte speciellt länge sedan jag testade mig, och jag är frisk som en nötkärna. Om det var någon som undrade, vill säga.

Jo, och om man nu har blivit smittad – ha ballar nog (gäller både tjejer och killar) att ta kontakt med personen du legat med, innan brevet dimper ner i brevlådan. Det tycker jag gott man kan göra. Jag tror nämligen att det är lättare att vara förlåtande (om det nu behövs) mot någon som är ärlig nog och tar personlig kontakt än genom ett anonymt brev från vården. De flesta har nog inte allt för svårt att lista ut vem det kommer från ändå!

One thought on “Vecka 32 – Sjukdomar

Säg mig vad du tänker om detta

