Kan människor verkligen förändras?

Ni vet, uttryck som ”Once a cheater, always a cheater”? Är det sant? Är man den man är, oavsett om det handlar om att man är en genomgående bra människa eller att man är otrogen? Jag menar, säg att en person varit otrogen i tre av fem förhållanden. Eller kanske fyra av fem, inte vet jag. Kan man då räkna det som en garanti att h*n kommer vara det även i nästa förhållande?

Eller som personer som varit våldsamma i tidigare relation(er?), kan man då sätta ett likhetstecken till att h*n kommer fortsätta med samma beteende livet ut?

Jag vet inte vad jag tror. Jag vill tro att människor kan förändras till det bättre, men jag är inte en person som letar efter någon slags ”bad boy” som jag vill omvandla till en svärmorsdröm. Jag är inte den ”omvandlande” typen, såvitt jag vet. Det känns inte realistiskt. Men som sagt, jag vill tro att människor kan förändras, men är det möjligt? Eller är man den man är?

Vissa saker man hör mår man helt enkelt lite illa av…

8 thoughts on “Kan människor verkligen förändras?

  1. Visst kan människor förändras, men det är bara de själva som kan göra det och det är inte värt att hänga kvar i närheten för att se om det händer. Typ.

    • Bara för att man varit otrogen en gång av misstag behöver ju inte betyda att man gör det fler gånger… kanske lär man sig av det istället. Men om man varit otrogen i flera förhållanden och medvetet så tror jag att det är svårt att sluta vara det.

      • Ja det beror ju mycket på förutsättningar förstås, om det är en engångshändelse eller om det är någont som personen satt i system. Kanske mer ”hopplöst fall” om det handlar om en person som lärt sig att beteendet är något h*n kan komma undan med.

    • Så om mani förväg vet, eller misstänker (för många gånger handlar det ju om ryktesspridning) att en person har ett dåligt beteende i ryggsäcken, då ska man genast gå vidare? Jag är ju, som jag skrev, inte typen som känner att jag skulle vilja ”göra om någon” men däremot har jag någonstans känslan av att jag tycker att alla (med väldigt få undantag) är värda en ärlig chans. Samtidigt som man självklart inte vill bli bränd på varken det ena eller andra sättet.

  2. Jag tror att vi som människor lär oss och utvecklas hela tiden så att man gjort något i förfluten tid innebär inte att det kommer göras i framtid.

    Olika kombinationer av människor gör också saker på olika sätt därav tror jag att det inte är självklart att en persons beteende med andra kan säga något om hur den är med en själv.

    Med det sagt, om man i sin bakgrund varit våldsam eller otrogen eller svartsjuk eller ekonomiskt oansvarig eller vad det nu är för negativt beteende man haft så ska man själv och ens omgivning så klart vara medveten om att det inte behöver vara något som man lyckats förändra.

    • Jag tänker precis som du att det kan bero mycket på olika kombinationer av människor. Men säg att man är intresserad av att ha en relation med en person som tidigare haft rykte om sig (eller att det är fakta) att ha något slags dåligt beteende (ekonomiskt, otrohetsmässigt eller våldsamt eller liknande), sätter man sig då i en ”skyll dig själv”-situation?

      • Jag anser inte det finns någon situation som är ”skyll dig själv”. Även om jag brukar ta mig rätten att säga ”vad var det jag sa” till Jacob då han väljer fortsätta relationer med tjejer där jag kan skissa utkomsten snabbt som attan. Brukar sammanfattas i uttrycket ”ser du kullarna? Spring ditåt”.

        Hm, frågan är riktigt svår. Jag tycker det är skillnad på rykte och fakta, men skulle nog hantera dem på båda sätt nämligen tala med personen om det. Vidare önskar jag att jag är tydlig med konsekvenser om personen upprepar sånt med mig som jag inte ville vara med om och genomför det jag sagt om det sker… jag skriver önskar för jag vet att det är svårt när man är i en relation att vara hård. Det blir lätt att jag ursäktar partnerns handlande.

        Försöker fundera om det finns skillnad i vad det handlar om? Det blir så klart oftast skillnad kring sexuell otrohet för mig och partners, men om det är hemlighetshållandet man vill pyssla med så ja då finns ju otrohet även i mina relationer. Det finns få saker jag hatar så mycket som bli förd bakom ljuset.
        (återkommer kanske när jag funderat lite till)

  3. Pingback: Tanke kring min systers inlägg.. | Conetti

Säg mig vad du tänker om detta

