Vecka 6

Vecka 34 – Det jag inte ville veta

Det är viktigt att nå ut med information om sex och sexualitet men kan det bli för mycket? Vad vill man inte veta? Finns det information du hade kunnat vara utan? När bör man dela med sig och inte? Pratar dina vänner lite väl ingående om sitt sexliv? Tar sex för mycket plats i media eller behövs det mer råd och tips?

– Vecka 6

Det här med relationer tänkte jag på. Hur det kan vara lite som ett ”spel”, eller som en väl utstuderad schack-match. Vad gör motståndaren för drag, och hur ska jag förhålla mig till det draget? I min gamla blogg så skrev jag för ungefär sex år sedan (omg, jag har ju bloggat hur länge som helst!) ett inlägg om ”relationsspelet”, men en sak som jag inte tog upp i det inlägget var hur man pratar om sina ex, och vad man pratar om.

Jag har egentligen ingenting emot att killar jag träffar pratar om sina ex. Jag tycker det är helt naturligt, för i många fall så handlar det ändå om en person som varit en del av en annan persons liv i olika lång tid. Vår historia har gjort oss till den vi är idag, på ett eller annat vis. Hur ska jag kunna berätta om mitt liv, förklara varför jag tänker som jag gör i olika frågor, vad som format mig till den jag är, om jag måste plocka bort lite drygt sex år vilket är ungefär den tid som jag befunnit mig i någon slags ”fast” relation?

Samtidigt så tycker jag att det ska göras med måtta. Man behöver inte berätta att ”gulleplutten älskade när man killade henne i knävecket”. Skapligt irrelevant för framtida relationer. Jag tycker inte heller att man behöver dela med sig av detaljer från tidigare sexliv. Vissa saker kan man ju berätta, herregud, jag tror inte att personen jag dejtar är en oskuld eller så, men jag vill inte veta allt.

Sedan tycker jag också att det är en fråga om hur ofta man pratar om sitt/sina ex. Jag är rätt övertygad att om man snöar in för mycket på att prata om sitt ex, då inbjuder det inte en potentiell ny partner till att bli mer intresserad. Åtminstone inte om den nya partnern/dejten, är jag.

Jag kan tänka på det här ganska mycket när jag själv träffar någon. Ja, jag kan till viss del prata om tidigare relationer, personer jag dejtat och erfarenheter jag haft, men jag försöker ändå att hålla det på en ganska sparsam nivå. På samma sätt som jag inte vill veta allt om hans tidigare samliv, så utgår jag från att han inte heller vill veta alla detaljer om mitt. Såvida han inte frågar rakt ut, då är det en lite annan sak.

Så ja, jag är för att man får prata om sina tidigare relationer, eftersom det säkert har en stor del av varför vi är de vi är, men – låt det inte gå till överdrift. That’s my thought on the matter.

One thought on “Vecka 34 – Det jag inte ville veta

Säg mig vad du tänker om detta

