”Det blir alltid bra bilder med Nikon”

Jag la upp bilder på Facebook igår, albumet fick heta D40-mixen och där la jag upp ett antal bilder som jag tagit nu under sommaren, bilder som jag av en eller annan anledning gillar eller är nöjd med. Fick en kommentar på albumet som löd;

”Blir alltid bra bilder med Nikon =)”

Till saken hör att jag tidigare under kvällen pratat med en vän om det här med fotografering, om hur jag är rädd att det är låneobjektivet som gjort att jag (sorry jantelagen) tagit så pass bra bilden den senaste tiden. Alltså, att det inte är jag som fotograf som utvecklats utan att det är objektivets förtjänst att bilderna blir bra. Det skrämmer mig enormt mycket att tänka mig att bildkvaliteten kommer sänkas avsevärt när/om jag byter objektiv, eftersom det då kommer kännas som ett kvitto på att jag är dålig. Dålig på att fota.

Jag tror att en del av förtjusningen jag fått för fotograferandet är för att jag känner att jag är hyfsad på det. Inte dålig, inte jättebra, men att jag är hyfsad. Och det är ett gott betyg på mig, med tanke på att det är jag själv som dömer. Jag är min allra hårdaste kritiker, kan man säga. Men det som skrämmer mig, är att om jag får ett ”kvitto” på att det inte är jag som är duktig/hyfsad på att fota, om jag får det ”bevisat” att det är utrustningen som ”gör mig bra”, då kommer jag tappa intresset. Jag säger inte att det kommer bli så, men det är det jag är rädd för. Jag vill inte tappa intresset för fotandet, jag tycker, än så länge, att det är så makalöst roligt!

Givetvis är det så att bra utrustning ökar chanserna att få bra bilder. Det är jag fullt medveten om. Men är det så att vem som helst kan ta bra bilder om man bara har den utrustningen som krävs? Skulle jag kunna lämna över mina grejer till en random dude/dudette på stan och förvänta mig samma resultat som det som jag får?

.

Ps, Okej, vi kan säga så här. Jag kan direkt dementera att det ”alltid” skulle bli bra bilder, för det blir det inte. Tro mig. Av lite drygt 600 bilder från driftingen så kände jag att 16 var värda att visa upp/spara. Det innebär att drygt 580 bilder på ett eller annat sätt blev skräp. Så nej, det blir inte alltid bra bilder. Men ni förstog vad jag menade med inlägget eller?

Ps 2, Jag är duktig. Jag insåg under tiden jag diskuterade med min vän att det jag gjorde var att tänka invaliderande tankar om mig själv. Precis det som min psykolog vill att jag ska inse och uppmärksamma, så att jag kan sluta upp med skiten. Han kommer bli så glad över att jag ens reagerade över att jag gjorde det! Duktig jag.

7 thoughts on “”Det blir alltid bra bilder med Nikon”

  1. Att vara ”duktig” på att fota handlar ju inte bara om tekniken heller. Det handlar ju mycket om att kunna välja ut motiv och vinklar också, och det jag sett än tycker i alla fall jag ser bra ut på den fronten. Den avvägningsförmågan kan inte ”sämre teknik” kunna ta ifrån dig som fotograf. :)

  2. Kameror är verktyg. Varken mer eller mindre. Som med alla verktyg måste man kunna använda dem. Spelar ingen roll om det står Nikon eller Canon eller Sigma eller Fredrik på kameran. Man hittar ett verktyg som man gillar, som gör det man vill, sen använder man det.

    Kameror ersätter inte talang. De skapar inte komposition, de skapar inte känsla, de skapar inte intryck eller historia. De skapar en bild, och för detta är de ett verktyg. Du skapar bilden, du skapar känslan, du skapar historien i bilden. Det är du som bestämmer kompositionen, inte kameran. Det är du som trycker på slutaren, inte kameran.

    Men man vet när man hittat rätt verktyg, för då får man den där svoooshande känslan i sig. Ungefär som i Harry Potter när han får sitt trollspö och håret står på ända och det blir elektriskt i luften. En kamera är det verktyget. Man får en svooosh-känsla och man börjar plåta. I takt med att man blir bättre så kanske man byter ut verktyget mot ett annat eller ett nytt, men det förändrar inte att kameran är ett verktyg. Ingenting annat.

    Det är DU som skapar bilderna. En bra kamera kan komma närmare att skapa vad du ser i huvudet, och möjliggöra vad ditt öga och din hjärna ser, men den skapar det inte själv. Utan dig är kameran värdelös – oavsett vilken kamera det är. Oavsett vilket objektiv det är.

    • Jo det är verktyg, men då borde ju logiskt sätt olika människor ha precis samma förutsättningar för att ta bra bilder om man har samma utrustning. Men sedan håller jag ju med dig om att olika personer sätter sin prägel på bilderna på olika vis.

      Förövrigt tokdiggar jag HP-liknelsen ;)

  3. Om du visste vad en del tror att de är duktiga på att fota bara för att de har en systemkamera… Och vad många totalt värdelösa bilder jag tittat på i mitt jobb när jag velat ha bilder av de med kamera. Så nej, det är inte kameran som gör bilden, även om det blir mycket bättre kvalitet på bilderna med bra utrustning.

    • Jo men jag är ju lite rädd att jag är en av ”dem”! En sådan som tror att jag blivit ”så himla duktig” på att fota, men att bilderna egentligen inte håller speciellt hög kvalitet förutom den typiska bas-systemkamera-kvaliteten. Förstår vad du menar dock!

      • En bra kamera förverkligar möjligheten att bli en bra fotograf. Men det krävs att talangen finns där även innan man köper en systemkamera. Finns inte talangen där spelar det ingen roll hur många tusen man lägger på kamerautrustning, man kommer ändå bara att lyckas ta de typiska ”svensson pekar och fotar”-bilderna.

        En dålig fotograf kan inte ta bättre bilder med en bra kamera. En bra kamera möjliggör att en bra fotograf tar bra bilder. Du är en bra fotograf, tro mig. Eller, rättare sagt, på väg att bli en bra fotograf. Du har talangen!

Säg mig vad du tänker om detta

