Åsikter · Yrkeslivet

Att vara privattränare utan utbildning?

Som vanligt på kvällskröken så sitter jag och slösurfar on the internet och hittar saker som jag inte vet hur jag kommit till. Den här gången hamnade jag på en tjejs hemsida. Hon är skåning (irrelevant egentligen), 25 år gammal och hon söker nya elever. Hon erbjuder hopp- och dressyrträningar, både hemma och hos sina elever. Hon tar emot hästar för inridning, tillridning, vidareutbildning, korrigering av problemhästar, träning och tävling av andras hästar, och även fotografering av hästar, husdjur, porträtt, bröllop och så vidare.

Min spontana tanke; Holy shit, hon lever ju typ mitt drömliv. Inte långt ifrån, åtminstone.

Och då vet jag inte om det är den där klassiska avundsjukan som slår till, eller om jag helt enkelt faktiskt har en poäng i mina tankebanor, för läs här;

MINA ERFARENHETER:

* Haft egen häst sedan jag var 7 år.
* Har ridit till ponnyer och hästar i över tio år.
* Rider in unghästar och vidareutbildar både unga och äldre hästar.
* Håller träningar för ungdomar / barn / vuxna med hästar från 4 år och uppåt.

* Erfarenhet från omskolning av travare till hopp/dressyrhästar.
* Problemlösning med din häst.
* Har unghästvana & hingstvana.
* Tävlat ponny & häst upp till LB i både dressyr och hoppning. (Tränar upp till 1.20m)
* Praktiserat i flera olika tävlingsstall /försäljningsstall som häst /stallskötare och berridare.

* Utbildad klubbdomare inom hoppning.

* Tränar hoppning för tränare med meriter upp till 1,40 hoppning och dressyr för en SM-ryttare.”

.

Jag blir ganska snabbt skeptisk när en person som utger sig för att vara tränare (eller, åtminstone erbjuder sina tjänster som tränare) inte har någon som helst utbildning. Jag vet att man kan vara enormt duktig utan att ha någon regelrätt utbildning, men det är ändå något jag reagerar över. (Klubbdomare i hoppning är egentligen bara en administrativ utbildning, och säger inte så mycket om personens kunskaper). Dessutom skriver hon att hon tävlat både ponny och häst upp till LB i både hoppning och dressyr. Det anges inte på vilken nivå (lok, reg, nat), inte heller huruvida hon gjort det med framgång eller vägrat ut sig varje gång. Obs, jag har kollat upp och sett att hon inte alls ”skämt ut sig” på tävlingarna, men det kunde ju vara en bra grej att ta med, typ ”Tävlat upp till LB med felfria resultat”, eller nåt sånt. Anyway, moving on, det jag tänkte på var även att LB egentligen inte är någon ”jättemärkvärdig” merit. Om man ska verka som tränare, menar jag.  Och att man själv tränat för någon som tävlat upp till 1,40, det tycker jag inte heller är så märkvärdigt.

Jag utgår från mig själv, och då alltså som tränare och inte som tillridare! (Jag är inte en person som skulle få för mig att ta emot hästar på tillridning). Jag har utbildat mig till ridskolepedagog, med inriktning instruktör. Jag har jobbat två år, lite mer, på ridskolor, haft lektioner för allt från knattar till vuxna, både på ponny och häst. Jag har varit lagledare för klubbens dressyrlag i div III. Jag har haft både hopp- och dressyrträningar (föredrar hoppträningar dock). Jag har själv tränat hoppning upp till 1,30 och dressyr upp till MSV-rörelser (dock ej hela program, åtminstone inte på tävlingsmässig nivå). Jag har aldrig tävlat, för jag har inte nerver för det. Jag vill inte. Klubbtävlingar går bra, och då har jag tävlat LC-LB hoppning och LA dressyr.

Vad är det egentligen som säger att jag inte skulle kunna bedriva någon slags träningsverksamhet? Jag är inte helt tappad bakom en vagn. Samtidigt känner jag inte att jag har rätt att ta betalt av någon för en privat träning när jag inte har några ”officiella” meriter, mer än min utbildning.

Jag känner mig lite elak som är så kritisk till den här tjejens hemsida och hennes tjänster. Det är inte för att vara elak som jag funderar över det, det kanske helt enkelt handlar om just det att hon har (eller försöker ha?) det liv som jag vill ha. Tränare och fotograf liksom. Jag tvivlar inte på att hon är duktig på att rida, eller på att hantera hästar. Men det innebär inte per automatik att man är en bra tränare. Själv är jag en bättre tränare än vad jag är ryttare, men eftersom jag inte har några ”tävlingsmeriter” så kan jag inte ”bevisa” att jag vet vad jag talar om, och då skulle jag inte heller få några elever.

Åh, snurrigt inlägg. Är det någon som ens hänger med i vad jag pratar om? Har jag någon slags poäng, eller är jag bara förvirrad?

6 thoughts on “Att vara privattränare utan utbildning?

  1. Njaeae.. Med den logiken får vi nog ta och slakta halva idrottsrörelsen eftersom ledare på amatörnivå tenderar att ha få meriter och/eller låg utbildning.

    1. Fast inom ridsporten finns det ju massor med människor som har diverse olika utbildningar. Ridskolor och föreningar är i regel väldigt bra på att dels utbilda sina egna, men även ”skicka iväg” folk på utbildningar som Ridsportförbundet anordnar. Det är ingen brist på utbildade tränare, långt ifrån. De brukar inte heller vara speciellt dyra. Det är väl mycket därför jag reagerar på att någon som är (åtminstone officiellt) outbildad är tränare på ungefär samma villkor.

      Samtidigt är det ju upp till eleven att välja sin tränare när det kommer till ridsport, det är inte som tex fotboll eller hockey att du mer eller mindre blir tilldelad en tränare. Rider du på ridskola så blir det däremot mer så. Men just privattränare väljer man själv, och då är det ju upp till var och en vem man vill träna för.

  2. Varken utbildning eller egna meriter är väl egentligen ett kvitto på att man är en bra tränare. Men ska man sälja sina tjänster ser väl både utbildning och meriter bra ut. Klart du skulle kunna starta upp en tjänst som den här. Det brukar väl ofta handla om att man får några stammisar som sprider sitt ord om att du är en duktig tränare :)

  3. Vet inte om du använder denna bloggen längre.. Men råkade komma in här när jag googlade på något helt annat.

    Ser att det är min gamla hemsida som du tagit texten från..
    Trevligt att läsa dina tankar och funderingar kring mina erfarenheter.

    Jag är utbildad ledare numera om det nu spelar någon roll..
    Under min uppväxt har jag själv tränat för många ”outbildade” tränare och det har gett mig väldigt mycket då dom har haft andra saker att komma med gentemot vad dom utbildade har och vise versa.

    Så att man måste ha någon form av utbildning tycker jag inte..
    Jag är mycket bättre på att lära ut än vad jag är på att vara ute och tävla, då mina nerver inte klarar tävling.. Därav mitt val att hellre lära ut mina kunskaper än att visa mig som ett nervvrak på tävlingsplatsen.
    Och därav att jag enbart startat LB..

    Jag tror där fanns en sida med referenser också, där jag kunde ge ut kontaktuppgifter till mina elever och kunder vars hästar jag haft på tillridning.
    Men det tog du inte upp :)

    1. Hej Tina!
      Jag såg precis din kommentar. Tack! Jag har läst igenom mitt eget inlägg, och känner i efterhand att jag var onödigt hård och kritisk. Du har självklart rätt i att man kan vara bättre på att lära ut än att utföra/tävla själv. Det är ju precis så jag själv är, så det har jag full förståelse för!

      Om du vill så tar jag gärna bort inlägget, och jag ber om ursäkt för det onödigt kritiska jag skrev. Jag stod för det när jag skrev det, så jag tar självklart på mig ansvaret för vad jag skrev, men jag håller inte med mig själv längre, så därför raderar jag det självklart om du vill!

      Mvh Erika

      1. Hej igen!

        Nä du går gärna ha kvar det om du vill, svarade mest ur min egen synpunkt :)
        Jag har absolut inte några problem med att folk ifrågasätter hur man kan vara tränare utan utbildning/ meriter, men svarar gärna ”på tal” när folk undrar eller skriver något :)

        Mvh Tina

        Mvh Tina

Säg mig vad du tänker om detta

