Åsikter · Teknik

Fotofunderingar

Nu är jag igång igen. Jag funderar kring foto, fotografer, knep, tips och liknande.

Jag har en fundering, och det är denna; Ska man dela med sig av sina ”fotohemligheter”? Är det sniket att inte berätta vilka inställningar man använt för att få en viss effekt på ett foto? Är det fult att fråga någon hur de gjort för att skapa en viss typ av bild?

Eftersom jag är nybörjare och inte en person som andra vill ”härma”, så kan jag utan större samvetskval säga att jag gladeligen skulle dela med mig av min ”info” om någon ville ha den. Personligen är jag för feg för att ”tigga hemligheter” av någon annan (såvida det inte är ngn jag känner väl, då skulle jag nog kanske försöka luska lite), men jag tycker inte det är fel att fråga. Jag tycker egentligen inte heller att det är fel att neka, men jag kan erkänna att det stryker mig lite mothårs när någon prompt ska hålla så noga på sina hemligheter. Jag kan förstå om man vill göra det, om man hittat en typisk ”personlig signatur” på sina bilder, menne… Njaäe, äsch jag vet inte. Jag är nog mer för att dela med mig än att vara ”ensam på toppen”.

(Däremot kanske jag inte alltid VET vad jag haft för inställningar när jag fotat, såvida det inte finns registrerat i bildfilen. Men det är skillnad på att inte veta och att inte vilja dela med sig.)

Vad tycker ni?

One thought on “Fotofunderingar

  1. Varför skulle man inte dela med sig av sånt? Jag ser inte vitsen med det. Alltför många bevakar sina knep och tricks som en äggsjuk hönsmamma, i den missvisade tron att om man förhindrar andra från att lära tricken så kanske man kan hindra dem från att ta ”lika bra” bilder, eller ännu värre – de tror att om de undanhåller tricken så hindrar man andra från att ta exakt samma bilder.

    Störtlöjligt. Jag delar glatt med mig av mina erfarenheter och inställningar, för det blir roligare – plus att du kan lära dig nåt av det. Att själviskt sitta på såna saker är bara barnsligt och gör ingen gladare, allra minst du själv när du blir sur och bitter och bara bevakar kunskaperna som nån guldsjuk drake.

    Även om man förklarade exakt vad man gjorde, och även om nån annan använde exakt samma inställningar, stod på exakt samma plats och använde exakt likadan kamera – så är det omöjligt att ta en exakt likadan bild. Man kan ta en liknande, men inte likadan.

Säg mig vad du tänker om detta

