Åsikter

Konstant trött

Ännu en kväll i trötthetens tecken. Mamma var här en snabbis och målartvättade badrummet, sedan blev jag solo igen. Sitter mest här och gäspar och kollar på bilder. Två tjejer från tävlingen igår har hört av sig på DV och lämpligt nog så hade jag bilder på dem båda som jag skickade. Kändes kul att kunna göra det!

Nu sitter jag och kollar på Pretty Woman och stör mig på diverse twitter-kommentarer. ”Den lyckliga horan finns inte!” och ”Ah’men som att hon skulle bli lycklig då, han är ju bara en äcklig torsk” osv. Va fan, det är FILM. Har ni sett typ Avatar? Sagan om ringen? Harry Potter? DET ÄR INTE PÅ RIKTIGT. Jösses. Att man ska måste ta saker på så jävla stort allvar jämt?

Sedan sitter jag och irriterar mig på hela den här hen-debatten med. Idag har ju nämligen DN gått ut med att de inte ska använda sig av hen, och hela jävla internet exploderar. Jag är ingen hen-användare, men jag kan förstå nyttan av det. Jag tycker dock det är lite väl extremt att, som ”Den rabiata orakade flatfeministen Fanny” gör, att göra sin blogg helt könsneutral i ren protest.

”Från och med idag genomgår denna blogg en fullständig könsneutral språkreform. Jag kommer endast att använda ordet hen från och med nu, både här och på twitter. Jag kommer även att försöka göra språket i övrigt könsneutralt i störa möjliga utsträckning, till exempel genom att skriva förälder istället för mamma/pappa, syskon istället för syster/bror och så vidare. Kanske även helt sluta nämna folk vid förnamn. Jag hoppas att ni som kommenterar försöker att hålla er till detta också, även om jag såklart kan redigera kommentarerna också.”

– Den rabiata orakade flatfeministen Fanny

Men ORKA. Om DN inte vill använda hen så vem fan bryr sig? Om du vill använda det – gör det då. Hen-förespråkarna blir sura när folk inte vill acceptera deras nya favoritord, samtidigt som de inte accepterar att en dagstidning väljer att inte använda det.

Som sagt, jag har inga problem att förstå nyttan i att använda hen i ett sammanhang där könet är okänt. Men när man vet könet eller pratar om en specifik person – varför är det så hemskt att benämna könet som i hans eller hennes eller liknande? Jag säger så här, använd det eller använd det inte, men orka hålla på och försöka övertala andra att göra på ena eller andra sättet? Det är samma som med religion tex. Vill du va Jehovas så var det för all del, men låt mig ha den tro jag har, eller inte har, då kan vi enas om att vara oense.

And also. Jag tycker att Julia Roberts är en fantastiskt vacker hora, och att Richard Gere är ett rätt bra kap för att vara en torsk. Sådetså.

Jo. Jag stör mig också på att duga till vid vissa tillfällen men helt glömmas bort däremellan. Men så är jag ju även på surhumör ikväll. Är det torsdag snart?

One thought on “Konstant trött

  1. Hej jättefin blogg och bilder :) såg att du hade fotat några på tävlingarna ute på färsta i helgen, och jag undrar om du kanske fotade mig ? :) du får jättegärna svara på facebook eller något!! :)

Säg mig vad du tänker om detta

