Allmänt

För när storfiskarn talar om…!

Jag är ingen fiskare, det kan vi konstatera på en gång. Jag misstänker att jag skulle bli rastlös ganska snabbt (det är iofs ingenting jag kan svära på, eftersom jag inte varit i den situationen, men man vet ju aldrig) och jag har varken utrustning eller kläder för att vara ute vid något avlägset vatten i tid och evighet. Men jag är ändå lite fascinerad av det här med fiske. Jag har ju som bekant spenderat en del tid vid kraftverket i Bergeforsen och tittat på laxfiske, och det är ju inte utan att man blir lite sugen själv med.

Igår när jag var ute med Lillebror så träffade jag på mina allra trevligaste grannar. Det är ett pensionerat par som bor i en lägenhet lite längre bort på gatan. Jag har även träffat på dem i Bergeforsen vid ett tillfälle, och vi, jag och mannen, började prata lite fiske. Han berättade om lite olika fiskevatten här i trakten, jag berättade att jag har vänner och bekanta som fiskar men att jag inte gör det själv. Han nämnde att det finns en sjö i Matfors där man kan fiska regnbåge, och att det dessutom är ett av de trevligaste ställena att fiska på häromkring. Det finns bryggor runtom sjön, det finns vindskydd och ett handikappanpassat ”promenadstråk” runt sjön. Visserligen måste man ha fiskekort för att fiska där, kortet kostar visst 10kr och sedan 100kr per gång. Men ändå.

Det lät… Trevligt. Bekvämt. Nybörjarvänligt. Jag blev totalt jättesugen på att åka dit. Delvis för att fota, men faktiskt även för att fiska. Har ni hört på maken va? Fast sen slog det mig. Jag skulle ju aldrig kunna åka och fiska själv. Möjligtvis om jag fiskade utan krok, fast då försvinner ju lite av spänningen (haha, ”lite av”… ^^ ) med att fiska, om man inte kan få fisk liksom. För det är ju faktiskt så här; om jag skulle få fisk, då skulle jag inte ha en ANING om vad jag skulle göra. För det första skulle jag säkert inte lyckas få upp den ur vattnet. Om jag ändå fick upp den ur vattnet, så skulle jag varken lyckas få död på den (hemska tanke att göra det själv) eller lyckas få loss den från kroken. Jag vill ju inte ta i den, hahaha.

Men faktum är att jag blev riktigt sugen på att åka dit. Och fiska. Kanske. Fast inte själv. Det får helt enkelt bli ett senare projekt. Men jag kanske kan åka dit och fota någon dag om inte annat?

Säg mig vad du tänker om detta

