Vecka 6

Det är skillnad på knullkompis och kompisknull

Förra veckans (V. 37) tema på Vecka 6 var Knullkompis. Jag var osäker på om, eller vad, jag skulle skriva, men nu när ”ponnybildsstormen” lagt sig så tänkte jag försöka knåpa ihop ett litet inlägg.

·  Begreppet KK  ·  Omskrivningar för KK  ·  Fördelar och nackdelar  ·  Vem passar det att ha en KK, och vem passar det inte?  ·  Bör man ha regler?  ·  Hur ofta är lagom?  ·  Vad kan man göra med en KK?  ·  Vart går gränsen?   ·  Vad händer när någon blir kär?   ·  När ska man sluta träffa sin KK?  ·  Om man börjar träffa någon annan?  ·  Kan man ha flera KK’s samtidigt?  ·  Hur man hittar en KK  ·  Att ha en KK vid sidan av sitt förhållande  ·  Att inleda ett förhållande med sin KK  ·

– Vecka 6

När jag hör termen KK så tänker jag direkt knullkompis. Det var inte förrän efter jag hade publicerat temat som jag tänkte att det lika gärna kan stå för kompisknull. Eller kramkompis. Eller… öhh.. Ja, det kan säkert stå för nåt annat klurigt med.

Sedan yngre dagar har jag sett det som något ”fult” att ha sex med någon som man inte har någon slags kärleksrelation till. Att ha sex enbart för sexets skull var svårt att tänka sig. Jag tror inte att jag dömde andra som gjorde det, men jag kände att det inte var något för mig. Min inställning har till viss del ändrat sig, kanske inte helt, men till ganska stor del. Jag ser det inte längre som ”fel” att ha sex för sexets skull, även om jag allra helst vill ha sex med någon jag tycker om.

Men vem ska man ha sex med? Att ha en KK kan vara en riktigt bra grej, så länge båda är överens om vad som gäller. Man kanske trivs grymt bra som singel men saknar att ha regelbundet sex, och hittar man då någon som känner på precis samma sätt så är det väl inget fel i att dessa två personer kommer överens om att ha sex med varandra. Hur ofta, när och var är något personerna bestämmer sinsemellan.  Detsamma gäller vad som ska ”ingå” i kk-relationen. Är det okej att man har fler än en kk? Är det en wam-bam-thank you mam-relation, ”tre juck och en suck” och sedan hemgång? Är det okej att sova över hos varandra? Kan man umgås ”normalt” också, eller ska man bara ses i sängkammaren? Jag har inga svar, detta är något som man får komma överens om med sin kk. Det finns inga universella regler för hur en kk-relation ska fungera. Vad man får, och inte får göra. Man får göra allt! Om båda (eller alla ifall man är fler än två) är på det klara med vad som gäller så finns det väl inget som är tabu?

Det är väl lite här också som jag funderar kring skillnaderna mellan knullkompis och kompisknull. En knullkompis för mig är i princip en person som man hör av sig till när man är kåt. Får man ett positivt svar så blir det sex och sedan hemgång. Det är i princip inte ens en relation eller en vänskap, det är rent och skärt ett ömsesidig utnyttjande av varandras könsdelar. Och det är ingenting fel i det. Återigen; så länge båda är med på det och tycker att det är okej, då är det okej! Det är inte svårare än så. Ett kompisknull är annat. Det är en person som man har en vänskapsrelation med, och som man också (någon enstaka gång eller regelbundet) har sex med. Det är en relation där man kan umgås även utanför sängkammaren, oavsett om det handlar om att ta en fika på stan eller sova tillsammans med. Och det är ingenting fel i det heller. Så, som jag ser det (vilket alltså inte är någon slags sanning, utan bara en åsikt formed by me) så är en knullkompis någon man ligger med men inget mer, medan ett kompisknull mer handlar om en vänskapsrelation med förmåner. Friends with benefits, you know.

Sedan är det klart att en kk-relation, oavsett hur man vill formulera namnet på den, kan bli komplicerad. Jag till exempel, är en person som har lätt att fästa mig vid människor. Jag tror att det är därför jag har lite svårt för den här kk-grejen, jag är lite för rädd för att bli kär i personen för att kunna få det att fungera på ett bra och vettigt sätt. Nu blir jag ju visserligen inte kär i precis vem som helst, men ni fattar kanske hur jag menar. Kärlek gör relationer komplicerade, speciellt om man i förväg redan kommit överens om att det bara ska handla om sex och ingenting mer. Jag kan tänka mig att det är enormt svårt att sluta träffa en person som man gillar och har bra sex med, just av den anledningen att man blir kär i personen. Samtidigt är det väl kanske just då man skulle behöva avsluta relationen, för att inte såra sig själv ytterligare. Fast, om man ändå känner att man kan hantera situationen, så kör på då.

Okej, nu börjar det bli lite rörigt, så jag tänker runda av här. Men kort och gott; att ha en kk eller att ha sex med någon som man inte har en kärleksrelation till är absolut inte fel; så länge båda är överens om vad det handlar om. Var ärliga!

One thought on “Det är skillnad på knullkompis och kompisknull

Säg mig vad du tänker om detta

