Vardagen

Tankar om en bil, eller flera

Det pratas i familjen om att min bil borde säljas. Det finns ju ett par anledningar till detta, men det ska jag inte gå in på just nu! Istället ska jag gå in på vad jag tänker, eller inte tänker på, när jag nyss satt och tittade på bilannonser på blocket.

Ungefär så här går det till i Erikas huvud;

Sökkriterier; bilar i västernorrland, 10 000-30 000kr, årsmodell -95 och nyare.
Åhh, där är en [insert bilmärke som jag gillar]! Klick. Åhh, den såg fin ut! 20 000 mil? Hmm… fast spelar det någon roll, egentligen? Jo, jag vet, folk kommer ha åsikter och protestera om jag drömmer om en bil som gått så långt.. Synd… Den var fin. Det står ju ändå ”komplett ifylld servicebok”, är det inte sånt som det brukar knorras om? Hm, aja, jag får väl kolla vidare… typiskt liksom, den var ju blå, jag gillar blått…

Men vänta, här då? Ojdå, 30 000 mil… Fast en diesel? De brukar väl ändå gå ganska långt? Den var ju frän…! Och bränslesnål! Fast iofs, skatten… Äsch. Nästa?

Okej… 27 000 mil… Lite mkt kanske. Men här var kamremmen nyss bytt och massa annat också, det är väl bra? Och besiktad till september 2013! Praktiskt. Hmm.. Inte nåt märke jag har någon erfarenhet av dock, bäst att kolla vidare.

Opel… ”Köp en opel, bli belåten. Se Sverige genom plåten”. Nej tack, kolla vidare.

Åhhh den var söt! Projektbil? Neeeej tack.

Buss? Nej. Skåpbil? Nej. Kombi? Nje…

Vänta, vad nu då? Opel igen, -99, men bara 16 000 mil? Och kostar 18 000 kronor? Undrar vad det är för fel på den. Säkert nåt svårt.

Så, ja, ungefär så här går det till i min hjärna när jag kolla på bilannonser. Undrar om jag någonsin skulle klara av att köpa en bil på egen hand?

(Okej, jag kanske inte är HELT seriöst när jag tittar på bilar enligt ovan heller. Men you get the picture liksom)

Säg mig vad du tänker om detta

