Allmänt · Hemmet

Där kan man snacka böter

Gästparkeringen här där jag bor har tidigare varit avgiftsfri. Eller ja, det är den ju faktiskt fortfarande, men skillnaden är att från första oktober så infördes det att man måste ha tillstånd för att få parkera på gästparkeringen. Varje hushåll har, såvitt jag förstått det, fått två ”tillståndslappar”, att använda som man känner att det passar. Det kan alltså vara så att man bor här på området men inte har någon ”egen” parkering, då får man använda gästparkeringen med tillstånd. Man kanske har två bilar, men bara en parkeringsplats, och då gäller gästparkeringen (så som jag gör nu, med andra ord). Eller så kanske man helt enkelt får gäster – då lånar man ut ett sånt tillstånd till gästen och sedan är allt frid och fröjd.

Sedan detta infördes så har jag sett att Qpark varit här ganska många gånger och kontrollerat gästparkeringen. När jag åkte hemifrån häromdagen så såg jag att de lappade en av bilarna här och jag ska väl erkänna att jag blev rätt så nyfiken på vad bötesbeloppet är här. Jag var ju som sagt på väg bort, plus att jag inte hade velat kolla medans Qpark stod och tittade på, så jag fick helt enkelt åka iväg lika oventandes som tidigare.

Nu när jag kom hem från affektiva så såg jag av en slump att bilen bredvid där jag parkerade, hade blivit lappad. Nyfiken som jag är så kunde jag ju inte låta bli att titta vad beloppet var.

ÅTTA – HUNDRA – KRONOR.

Jävlar i min lilla låda, det är vad jag kallar ett väl tilltaget bötesbelopp för en simpel gästparkering en mil utanför city. Nu vet jag iofs inte vad parkeringsböterna ligger i för prisklass närmare stan och så, men åtminstone häromåret så vet jag att man på en av parkeringarna precis vid bussstationen fick 300 kronor i böter. Det var väl ungefär vad jag trodde att beloppet skulle ligga på här med, men allvarligt, 800 kronor? Eller såg jag helt enkelt fel? Var det en utsuddad trea kanske?

Fasen, jag måste nog kolla på lappen igen lite senare om bilen är kvar. 800 kr. Det är ju SKITMYCKET pengar.

Bilden kommer HÄRIFRÅN och är alltså inte tagen av mig på vår parkering
Säg mig vad du tänker om detta

