Vecka 42 – Fetischism

Vad är en fetisch? Fötter. Strumpbyxor. Vad är “för” konstigt för dig? Fetisichism förr. “-Det där är perverst!” Latex. Pedal pumping. Finns det gränser du inte vill överstiga med en partner?

– Vecka 6

Okej. Jag gjorde på kul en sökning av fetischism på wikipedia, och jag fick fram detta:

”Sexuell fetischism innebär sexuell åtrå till ett föremål eller en kroppsdel som vanligen inte uppfattas som upphetsande och har i strikt mening inte med identifikation med föremålet eller rollekar att göra.

I talspråket har ordet fetischism en mycket vidare innebörd, och kan avse till exempel att en person blir sexuellt upphetsad av att se kvinnor i underkläder. För att vara en fetischism i medicinsk bemärkelse krävs att det är underkläderna i sig som personen blir upphetsad av.

Ofta utgörs den av särskilda material såsom lädergummilackpvcnylonsidensatin samt även lycra. Även klädesplagg,högklackade skor, stövlar, väskor och andra ting kan vara föremål för fetischismen. En känd form är fotfetischism, då personen finner fötter sexuellt upphetsande. En annan mycket vanlig form är strumpbyxfetischism där man finner kvinnor i strumpbyxorupphetsande. Andra varianter är dragning till uniformer av olika slag. En modern form av fetischism är gearfetish vilket innebär en dragning till skyddsutrustning som t ex mc-ställ, dykardräkter, kemdräkter, larmställ, gasmasker, hjälmar, byggjobbarkläder, regnkläder, gummistövlar, dunjackor, ishockeyutrustning, utrustning som spelare av amerikansk fotboll har på sig etc. Speciella dräkter som efterliknar fiktiva superhjältar, science fiction-karaktärer från olika filmer eller seriefigurer (till exempel olika anime-figurer) kan också utgöra fetischer.”

– Wikipedia

Vi kan ju ganska omgående konstatera att jag har nån slags gearfetisch. Jag är ju sååååå svag för varselkläder. Få saker är så enormt sexiga, eller upphetsande, eller vad man nu vill kalla det. Det behöver alltså inte ens vara en person iklädd varselkläder, utan det kan i vissa fall vara varselkläder som hänger på en galge. Över en stol. På en krok. Missförstå mig rätt, jag blir inte random kåt bara av att se en varseljacka hänga över en stolsrygg, MEN nog fan reagerar jag och tittar dit. Om det då sedan är en kille/man i varselkläder – even better. Och om det dessutom är en kille/karl som jag har intresse av eller finner attraktiv, som är klädd i varselkläder – då blir jag nog inte riktigt kontaktbar på en stund. Haha!

Men annars är min spontana känsla vad gäller det här med fetischer att det mest är en fix idé. Så även med min förtjusning för varselkläder. Det kommer ju inte någonstans ifrån, det är inget man ”lärt sig” eller så, det är bara nåt man fått för sig att man tänder på. Jag funderar lite på, tröttnar man på sin fetisch förr eller senare? Eller är det något som kommer hänga med en tills man är gammal och grå?

Det jag tänker på, är det här med personer som har ”tjockisar” som sin fetisch. Att man tänder på stora människor helt enkelt. Feeders måste ju tex vara sådana, eller? Jag menar, tänk om man blir helt till sig i brallorna av en stor tjej/kille, det är dessutom någon man blir kär i och man skapar sig ett liv med den personen. Tänk om man en dag bara; ”Nej, men det här med stora människor, det är nog ingen höjdare egentligen… What was I thinking?”. Det vore ju sjukt snopet.

På porrigt.se, som jag är (har nu lyckats återställa lösenordet, är dock inte speciellt intresserad av den sidan längre) medlem på, kan man gå med i olika ”intressegrupper”. Där kan man både diskutera och lägga ut egna bilder eller titta på bilder som andra medlemmar lagt ut. Där finns det nog en hel del, vad man kan kalla, fetisch-grupper. ”Vi som älskar strumpbyxor”, eller ”Högklackat” eller ”Stora tjejer”. Till exempel. Men faktum är, att även om jag nu gillar att det faktiskt finns killar som gillar stora tjejer, så blir jag nästan förolämpad när någon säger sig vara attraherad av mig för att jag är tjock. Men å andra sidan är väl det ingen skillnad motför alla som tänder på ”smala tjejer” eller ”tatuerade tjejer” och andra drag som är väldigt visuellt tydligt.

Nej, jag får fortfarande känslan av att fetischer egentligen inte är mer än någon slags fix idé. Därmed inte sagt att det är något dåligt, det är bara ett annat sätt att uttala det. Kind of.

3 thoughts on “Vecka 42 – Fetischism

  1. Håller med! Tänkte också blogga om det här med ”stora” kvinnor som fetisch. Ok om det som du säger gäller feeders, som jag personligen tycker är likadant som att tvinga en person att hålla sig smal men hallå, skönhet är subjektivt och alla tänder på olika saker. Att kalla stora kvinnor/män en fetisch gör att man exotiserar stora kvinno/manskroppar till någfot ickenormalt =Inte ok. Det är ju dessutom extremt många överviktiga och det är ju inte som att enbart en liten del av dem har förhållanden. Skumt i alla fall.

  2. Pingback: V. 42 – Fetischism « Vecka 6

  3. I och för sig är jag en gay-kille, men jag håller helt med dig ang killar och varselläder. Du är inte ensam om att bli okontaktbar när du ser killar klädda i varselkläder. När jag ser andra killar klädda i gula varselkläder blir jag alldeles salig och stänger av allt annat runt mig… 😎

Säg mig vad du tänker om detta

