Åsikter · Sportsligt

En snedvriden jämförelse mellan fotboll och ridsport

Nu tänker jag vara sån här besvärlig, och lite tjuvvrång, hästtjej. För först och främst så vill jag bara säga att trots att jag är TOTALT ointresserad av fotboll så förstår jag det stora i att vända 3-0 till 4-4 mot Tyskland, i Tyskland. Jag förstår det. Det ÄR en stor grej, kanske en bragd – vad vet jag, men jag tänker ändå göra en elak jämförelse. Bara för att.

De flesta fotbolls- och hockeymänniskor (läs: till största delen män) är totalt ointresserade av häst- och ridsport. Det är helt okej, jag tänker inte tvinga någon att intressera sig eller försöka sätta sig in i vår sport. När Rolf-Göran Bengtsson fick Jerringpriset så vart det ett jävla hallå. Hästfolket jublade. ”Alla andra” surade. Han hade ju minsann inte åstadkommit något, och han var ju inte värd nåt jävla pris eftersom han bara åkte runt på nån havremoppe. ”Det är ju hästen som gör jobbet!” Typ. Att han var EM-tvåa och dessutom ledde Världscupen var det ingen som brydde sig om. Och om de ens noterade det så var det väl ungefär som ”Jaha, och? Det är väl ingenting?”.

Kära fotbollsmänniskor, och alla ni andra som blir helt till sig i byxorna när landslaget spelar match: Kan ni förstå att många inte ser det märkvärdiga i att spela OAVGJORT i en VM-KVALMATCH och ifrågasätter om det är någon slags bragd?

Jag är inte insatt i fotboll och jag ska vara ärlig och säga att jag inte bryr mig nåt nämnvärt om det heller, och jag har svårt att intressera mig för kvalmatcher. Jag kan bli lite Sverige-fanatisk OM de tar sig vidare till nåt slags mästerskap (kalla mig medgångssupporter, I don’t care), men annars känner jag att fotbollen kvittar.

En lite elak (och lokal) jämförelse: Det känns ju lite som att säga att om Maria Bäckström, Näset-ryttaren som någon eller några gånger tävlat internationellt, skulle gå in och ta hem nån runda i ett VM-kval (bragd = något som egentligen inte ska vara möjligt?) och hela Sverige skulle gå bananas? Skulle aldrig ske. För det första skulle inte ett VM-kval i ridsport bevakas på det sättet, och för det andra skulle enbart hästfolket bry sig. Det kanske skulle bli någon liten rubrik i någon tidning nånstans. Inte mer.

Missförstå mig rätt. Det handlar inte om att jag är bitter över att fotbollen är större och mer publikattraktiv. Det är den. Sporten fotboll är en enorm rörelse och det finns otroligt många människor som älskar den. Det säger jag ingenting om. Ni får älska fotboll hur mycket ni vill. Och ni får jubla er hesa över ett oavgjort resultat mot giganterna Tyskland i en VM-kvalmatch, jag gläds med er! Även fast jag personligen är skapligt ointresserad. Men jag kommer inte komma och säga att killarna inte har åstadkommit något, och inte är värda nåt slags pris, till skillnad från ”ni” som gav er fan på att trycka ner ridsporten för att RGB ”inte åstadkommit något”. Det var en bra grej de gjorde igår, fotbollsherrarna. Det var stort. Men det är fan RGB också. Våga respektera prestationerna för vad de är inom sin sport, istället för att trycka ner sporter ni inte förstår eller inte gillar.

28 thoughts on “En snedvriden jämförelse mellan fotboll och ridsport

  1. Ja visst är det häftigt och bra gjort men tycker ändå det är overkill att kalla det mirakel eller bragd. Ska man börja jämföra en oavgjord kvalmatch som KANSKE kan leda till att man går vidare till Vm med tex ett JVM- guld i ishockey . Och än värre de personer som hoppas att det ska gå dåligt för RGB så att stackars fotbollen får uppmärksamhet för sin bragd..

    1. Jo det känns väldigt förstorat. Läste någonstans på twitter tror jag att tyskland förlorat typ 2 matcher sen x antal år, minns inte om det var kval eller mästerskap dock, så jag förstår att man tycker att det är en stor grej att spela X mot dem, men ändå. Man är lite väl hemmablind om man tycker att det här är århundradets grej men inte kan se storheten hos RGB eller juniorkronorna.

  2. Nu var det ju 4-0 till 4-4 och JA det är en bragd, ungefär som TK’s upphämtning mot de finska lejonen i vm -03 1-5 till 6-5 men nått jävla pris har de då inte förtjänat då de från början själva satt sig i sitsen.. Tycker iofs inte att världscupledning och EM-silver är något att premiera heller.. Finns andra som både vunnit världscup och mästerskap i sin idrott som i så fall gjort sig mer förtjänt av det!

    1. Okej, ber om ursäkta för faktafelet! Såg inte matchen själv, har bara snappat upp lite smått och gott från the nätet :) Jo givetvis har de satt sig i sitsen själva, men det är väl själva upphämtningen som är bragdmässig i så fall. Och själva upphämtningen både nu och -03 är starka, även om jag då tycker att tk’s är ”värd” mer då det var en mästerskapssituation. Detta var en kvalmatch, och jag tycker ändå att det kanske inte slår lika ”högt”. Men det här är säkert stort för fotbollsfolk, på samma sätt som -03 var stort för hockeyfolk, och på samma sätt som RGB är stor för hästfolk. Jag förstår inte varför man inte ska kunna respektera att en bedrift är stor inom sin sport bara för att det finns andra som också är bra? Och ja, i vissa fall bättre. Sedan att du inte har ngt tillövers för ridsport är ju ingen överraskning… :) Jerringpriset, om man nu går till det, är ju dock ett röstningspris, så hockeyfolket får väl helt enkelt rösta mer en annan gång…!

  3. okej det här är så otroligt svårt att förklara för en, som du själv säger, är oinsatt i fotboll. Att följa ett lag är inte samma sak som att följa en ryttare. Visst, nu är det ett landslag vi pratar om, så det är inte riktigt samma sak. Men ändå.

    Om du är en supporter av ett fotbollslag, det blir en livsstil. Så otroligt svårt att förklara, men det blir som en religion. För vissa är det krossade drömmar som går i uppfyllelse när sitt lag lyfter CL-pokalen. Fast man bara satt och tittade. Till och med en vanlig seriematch kan man få samma känsla. Så det är kärlek bakom reaktionerna. Jag tror knappast att man kan vara lika insatt i ett ekipage, det är därför det inte skapar samma reaktioner.

    Och när du skriver om tidningar så vet du nog svaret själv. Tidningar skriver om vad folk vill läsa, och den stora massan bryr sig tyvärr inte om ridsporten.

    Åk och titta på en fotbollsmatch (gärna nån stor) och se på människorna runt omkring dig och hör på dem. Sen förstår du.

    och sen är det tyvärr så i ridsporten räcker det inte med att vara en talang. man ska vara född i en familj som har pengar, eller som vill ge tid. har man inget av dem är det omöjligt att gå in och rida världscupen. I fotboll kan man bli bra bara man äger en fotboll. Zlatan köpte sina första fotbollsskor för 50 kronor eller något sådant.

    Haha lång kommentar, och den var inte menad som elak.

    /en som är insatt i både fotboll och ridsport

      1. Ingen fara, jag tog inte kommentaren som elak!
        Jag förstår absolut mentaliteten bakom att följa ett lag, jag är själv hockeysupporter och det är ju lite samma princip som att vara fotbollssupporter misstänker jag. Fotboll som sport intresserar mig dock inte alls. Men däremot finns det ju otroligt många människor som följer fotbollslandslaget enbart för att det är LANDSLAGET, och egentligen skiter i sporten i övrigt, men samma människor ger ingenting för om en svensk landslagsryttare presterar bra. Det är nog egentligen dit jag vill komma. För faktum är ju att Sverige faktiskt inte vann den här matchen, utan spelade oavgjort. I ett kval. Och att DEN BEDRIFTEN (som sagt, jag förstår att den är stor, men jag idiotförklarar mig lite och talar för de som inte har den insikten) är större än en idrottare som faktiskt vinner mästerskap i sin idrott? Det är det som jag kan tycka är lite skevt. Även om jag som sagt förstår det stora i fotbollslandslagets bedrift.
        Så, om jag som hästmänniska kan erkänna att fotbollsherrarna har gjort en stor bedrift, varför kan inte utövare av andra idrotter erkänna att RGB är en stor idrottare inom sin idrott?

  4. Bra. Jag är inte särskilt fascinerad av nån form av sport så länge jag inte deltar själv men ja, det är stort, men ja, det finns större saker och media kan väl nån gång försöka intressera sig för ridsport. Man ska alltid ha förståelse när det gäller fotboll men det funkar aldrig åt motsatt håll…att ”fotbollen” visar något intresse. Ja ja, generaliseringar förstås men ändå.

    1. Nej, man får lite känslan av att fotbollen är för stor för att ha något tillövers för övriga sporter. Fast samtidigt kommer nog alla utövare av sina sporter tycka att deras respektive idrott får för lite uppmärksamhet både medialt och tack vare sina framgångar. Jag stör mig mest bara på att man inte kan respektera andra idrotter bara för att man tycker att den egna är så himla mkt bättre.

  5. Måste bara säga att du är skicklig på att uttrycka dig i skrift! En fröjd att läsa! Det här är första inlägget jag har läst som både är underhållande, sakligt, skrivet på ett korrekt sätt och skrivet på ett sätt som inte klankar ner på någon sport.
    Fortsätt skriva tjejen – du är riktigt, riktigt bra på det!

  6. Jag tycker också att du skriver väldigt bra. Fortsätt med det!
    Jag håller dessutom med dig i det du skriver om jämförelsen mellan oavgjort i ett kval kontra vinst i ett mästerskap.
    //Christa

Säg mig vad du tänker om detta

