Åsikter

Du skrattar – jag gråter

Det är konstigt hur olika det kan vara. Hur något som kan få en person att skratta kan få en annan att vilja gråta. And this is how the story goes.

Jag satt och tittade på Dayviews. I gruppen Veckans utmaning har denna veckas utmaning publicerats under gårdagen; De sju dödssynderna. Under utmaningsbeskrivningen kan gruppdeltagarna kommentera utmaningen om de vill, och jag såg detta;

”Frosseri och leta upp någon som blivit exponerad i en utav flashbacks bättre trådar :D https://www.flashback.org/t1955174

Jag vet ju med mig sedan tidigare att Flashback är internets baksida, och att inget gott kan komma därifrån (liten överdrift, okej, men det är inte långt ifrån sanningen ändå), men ändå kunde jag inte låta bli att titta in i tråden. Jag antar att det slog lite för ”close to home”, för den läsningen i den tråden var INTE trevlig. Tråden heter, om ni inte redan hunnit titta, ”Har du blivit Matkulturberikad av ett fetto?”

Jag vet ärligt talat inte vart trådskribenterna vill komma med sina inlägg. Om det finns något annat än ren och skär avsky, hat och äcklande känslor mot ”fetton” bakom inläggen, eller om det helt enkelt bara handlar om att häva ur sig så mycket dumheter som man bara kan. Ett av inläggen på sidan inleds med: ”Klockren tråd. Precis vad som behövs för att få sig ett gott skratt.” Samma person fortsätter med detta i sitt inlägg; ”Hon är fet. Överviktig. Ful. Och så kan hon inte gå… Hon typ haltar fram med båda benen. Jag vet inte vad hon har för problem, men det måste vara kopplat till hennes överjävliga form. Hennes vader måste väga minst 50kg styck, den jävla kossan.”

Alltså va? Hur kan människor vara så otroligt olika? Jag ser inte mig själv som en humorbefriad människa, men jag kan för mitt liv inte hitta det roliga i den tråden. Den är obehaglig, elak och anklagande, och säkerligen innehåller den en hel del osanning. Eller har jag helt enkelt tappat bort den typen av humor någonstans bland mina svallande fettvalkar? Jag antar att det finns en eller annan smal läsare här på bloggen; tycker ni att det där verkar vara roligt?

Eller det här:

”Sen har vi dessa feta jävlar som envisas med att käka på McDonald’s/Burger King/Max, you name it. Blir alltid lika förbannad när jag ser någon sitta och glufsa och se deppiga ut. Vill bara gå fram och smälla till dem i bakhuvudet och fråga vad fan de håller på med.

Majoriteten av alla fetton gnäller på att de är feta. Varför sitter ni då på diverse snabbmatsställen? Ren idioti.”

Jag känner att jag tappar orden. Jag vet inte vad jag ska skriva, jag blir bara ledsen djupt ner i själen. För jag fattar att personerna som figurerar i den här tråden är verkliga människor med verkliga åsikter, och att det säkerligen funnits någon med liknande åsikter som sett mig äta snabbmat både en och två gånger. Att de ser mig som en sämre människa för att jag är tjock och dessutom äter skräpmat.

Jag är inte dum i huvudet bara för att jag är tjock. Jag förstår mycket väl att man inte blir smal av att äta skräpmat. Eller chips och godis. Eller fikabröd. Eller dricka läsk. Det brukar sägas att de som vet allra mest om näringsvärden i mat och liknande, är tjocka människor, eftersom de/vi vet vikten av (…) att tänka på vad man äter. Om man sedan faktiskt äter näringsriktigt eller ej är lite en annan sak. Jag menar, jag vet vad som är nyttigt och onyttigt. Jag känner till hur många olika typer av dieter som helst, men av en eller annan anledning har jag valt att inte ägna mig åt någon av dem helhjärtat.

Så ja, jag kan gnälla och sucka över att jag ser ut som jag gör. Men jag är också väl medveten om att en förändring inte kommer bli av på nåt magiskt sätt över natten, utan det kräver arbete. Men jag hatar kroppsskammen. Jag förväntas skämmas över min kropp eftersom jag är stor. Skäms jag inte så anses jag vara omedveten, eller ointresserad, av vikt och hälsa, och så kan vi ju inte ha det? Så ja, jag skäms. Varje gång jag äter eller dricker något onyttigt, så skäms jag. Varje gång. Kan ni fatta det? Det är inte heller så enkelt som att bara säga ”Ja men sluta äta eller dricka det då”. Det låter enkelt. Men det är inte så enkelt. Det handlar om att förändra hela sitt beteende- och tankemönster vad gäller mat och dryck. Och det är inte gjort i en handvändning, det kan jag lova er. Jag kanske har svag karaktär. Jag kanske är en svag, och dålig människa. En svag, dålig tjockis utan karaktär.

Men jag är fan varken korkad, dum, omedveten eller ointresserad. Jag vet. Jag vet hur det funkar.

Sedan att det här inlägget blev det mest röriga på länge, det får ni leva med. Jag skriver osammanhängande när hjärnan är upprörd.

Och ja. All jävla fett-hysteri får mig att vilja ge fan i att äta helt och hållet. Leva på luft och vatten. Awesome. Eller?

2 thoughts on “Du skrattar – jag gråter

  1. Bara sorglig tråd, men de får väl dem att känna sig bättre av att klanka ner på andra. Är så lätt att dömma någon bara utifrån deras utseende, fast man inte alls vet orsaken eller bakgrunden bakom. Likväl som att tjocka bedöms som äckliga så bedöms jättesmala som anorexiafall . Sen är det ju inte så att en smal kropp = hälsosam kropp. Bara för att det inte syns på utsidan att man tex aldrig tränar och bara äter pizza, betyder det inte att man är hälsosam och välmående inombords.

  2. Tack för din kommentar hos mig…
    ja jag hade turen att precis i rätt tid gå förbi o se att knoppen börjat veckla ut sig.

    Det du skriver i detta inlägg är så viktigt.
    Flashback är väl (som du skriver) dock inte direkt samlingsstället för snillen spekulerar och ibland undrar man. Antar att de säger saker där som de aldrig skulle yppa irl för på nätet bakom ett nick och en anonym bild kan man bli vem man vill och testa de gränser man inte testar annars.

    Alla, oavsett storlek måste få äta… det finns ju dessutom människor som inte äter onyttigt men ÄNDÅ går upp i vikt eftersom de har nån sjukdom som påverkar.

Säg mig vad du tänker om detta

