Dagbok

Som bambi på hal is

Also known as: Som sommardäck på nysnö.

Vi sociala medier-människor (aka majoriteten av alla som använder FB, twitter och liknande) verkar känna oss tvugna att dela med oss av vissa saker. Mat är en av sakerna. Vädret är en annan.

Idag har det snöat, sådan där fin, mysig och pudrig vit snö. Uppdateringarna på Facebook har varit många, och som Fanny konstaterade tidigare idag så är det antingen pest och pina eller så är det jubel och hyllningar. Jag håller mig nog till hyllningsgruppen i så fall. Jag tycker det är mysigt med snö. Jag tror dock inte att den här snön kommer ligga kvar något överdrivet länge. Något som inte är fullt lika trevligt är att köra bil på denna nyfallna snö, när man inte bytt till vinterdäck.

När jag åkte till affektiva i förmiddags så var det kallt ut, men ingen snö. När jag körde ut ur sjukhusgaraget så var världen vit. Ett tunt lager visserligen, men likväl vit. Och jag har alltså sommardäcken på. Jag provbromsade lite och jodå, det var lite småhalt. Det märktes på trafiken rent generellt att det var halt, alternativt att folk faktiskt körde försiktigt pga sommardäck, för det var inget hetsigt trafiktempo. När jag närmade mig Citygross så stod en buss på mötande sida, precis så att man inte såg om någon gick på övergångsstället, så jag saktade ner. Körde någonstans mellan 20-30, absolut inte snabbare. Bilen framför mig körde på som ingenting. När jag var knappt 10 meter från övergångsstället så kommer en kvinna utspringandes från bakom bussen. Jag trampade på bromsen och tammefan INGENTING hände. Som tur var så reagerade hon och stannade utan problem, för jag gled rakt genom övergångsstället. Även fast jag knappt hade någon fart alls! Det är helt sjukt hur lite som behövs för att man inte ska få stopp.

Jag mer eller mindre krypkörde resten av vägen hem. Jag kan ju nämna att så länge det är snö på backen så kommer jag inte ta ut bilen i onödan i helgen. Efter helgen är den inte längre mitt problem, så därför gör det mig inte så mycket.

Ni kanske undrar varför jag inte bytt däck. Ptja, det är en kombination av att jag trodde att jag skulle ha fått hem volvon betydligt tidigare (den har fått vinterskor på sig) och att jag därför inte skulle behöva köra omkring i golfen, och den andra faktorn är mina kassa handleder. Jag skulle få hjälp med däckbytet, men det har som inte blivit av än, och som sagt, eftersom jag inte ska köra golfen så mycket längre framöver så lades däckbytesprojektet på is. Kan man säga.

Men hur som helst. Snö är vackert. Jag ville bara säga det.

Jo, jag ville säga en sak till:

SNÄLLA SÖTA GÅNGTRAFIKANTER!
Om ni ska gå över ett övergångsställe så här i övergångsperioden mellan höst och vinter – tänk på att även om bilisten har alla intentioner att stanna sin bil så är det inte säkert att underlaget vill detsamma. Se till att bilen faktiskt KAN stanna innan ni börjar gå över.

Och spring för fan aldrig ut på ett övergångsställe från bakom en bussjävel när det ligger nysnö på backen!

2 thoughts on “Som bambi på hal is

Säg mig vad du tänker om detta

