Hälsan

Fast… jag vill ändå veta!

För lite drygt ett år sedan, tror jag, så började det klia på min hand. Små små prickar, ungefär som myggbett fast aningen mindre. På min vänstra hand. Det var bara på ovansidan, max ut på första ”tredjedelen” av fingrarna, inte längre ut. Det höll sig kring handleden och någon centimeter ovanför, men inte upp på ”armen” riktigt.

Och det kliade. Som fan.

Jag åkte till vårdcentralen och fick träffa en ung läkare. Han tittade, men kunde inte förklara vad det var. Han tog dit en äldre kollega som också fick titta, men som inte heller kunde förklara vad det var. Jag fick en salva utskriven på recept, någon slags steroider tydligen, och de skulle jag smörja med morgon och kväll i en vecka och om det inte gav med sig så skulle jag komma tillbaka. Så jag smorde. Det tog väl lite drygt 2-3 dagar innan det värsta försvann men inom den där veckan så hade de kliande prickarna försvunnit.

Ett par månader senare dök de upp igen. De kliande prickarna. Jag ringde aldrig VC den här gången eftersom jag hade salva kvar. Så jag körde salvan och på en vecka var det borta igen. Samma sak igen ett par månader senare. Och nu är det alltså dags igen. Fy fan vad det kliar! Jag har fortfarande salva kvar så jag smörjer på som vanligt, men jag kan inte låta bli att fundera. Jag vill ju veta vad det är, vad det beror på, och om jag på något sätt kan undvika skiten!

Men det jag funderar över är, nu har jag ju ändå fått en ”behandling” som fungerar, kan jag då ändå gå till VC och be om att få en förklaring? Eller ska jag bara inse och acceptera att jag har en odefinierbar icke-smittsam (så mkt fick jag veta) hudåkomma som dyker upp med jämna mellanrum? Jag får väl gilla läget antar jag. Menne… Jag vill ändå veta!

Säg mig vad du tänker om detta

