Jag blev ju ändå lite nyfiken

Jag har aldrig tänkt speciellt mycket på det här med släktforskning. Visst skulle det vara kul att klura sig tillbaka i tiden och se vart man härstammar ifrån, men mer än så har jag inte tänkt på det. Förrän igår.

Jag satt och tänkte lite på breven som jag läste, som morfar skrivit till min mormor. De var adresserade till henne, Långsele, och så kanske det var något by- eller gårdsnamn, jag minns dock inte vad det var. Inga siffror, inga postnummer. Bara för- och efternamn, Långsele, och ”området”, eller vad det nu var. Mamma sa att mormor troligtvis hade varit hos sin mormor, vilket då alltså skulle innebära att min mormors mormor och hennes familj kommer uppifrån Långseletrakten. Det vore intressant att veta mer helt enkelt. Sedan funderade jag på släkten på pappas sida, jag vet väldigt lite om vart min släkt kommer ifrån. Jag minns att syrran gjorde något skolarbete om släktforskning när hon var yngre, det var dock inte något som jag tog del av.

Så ja, nu sitter jag här och är nyfiken. Nyfiken på min släkt och vart de kommer från och vart de bott och vilka de varit osv. Problemet är bara att jag inte är nyfiken nog för att orka sätta mig in i släktforskning på riktigt. Jag googlade lite och läste lite om hur man släktforskar på några sidor men det verkar vara otroligt krångligt och omständigt, och det orkar jag inte med tyvärr. Min koncentrationsförmåga räckte inte ens tillräckligt länge för att ta reda på hur man släktforskar. Dålig början kan man säga.

Hur som helst. Det var breven som ”knockade” mig mest. Det blev på något vis så verkligt. Att kunna koppla ihop bilder, berättelser och sedan personens egna ord var riktigt häftigt. Plus att gubben hade humor! :)

6 thoughts on “Jag blev ju ändå lite nyfiken

  1. Om du ska släktforska får du masa dig upp till Härnta. :) Släktforskningens huvudstad i Norrland, haha… Nej, men skämt å sido, du måste till Landsarkivet för att släktforska ”på riktigt”. Jag har provat, men det är ungefär så svårt och krångligt som du tror att det är. :P Jag kom inte särskilt långt ska väl påpekas, och jag fick dessutom hjälp av en bekant som arbetar med släktforskning.. Men om eller när man kan det är det nog skitroligt tror jag.

    • Mycket finns ju på internet numer med, så jag tror att man klarar sig även utan Landsarkivet, men samtidigt känns det ju mer ”äkta” att forska i rikta arkiv än via internet från sitt eget vardagsrum.
      Men jag tror som du, kommer man väl in i det och vet hur man ska arbeta sig fram så är det säkert väldigt roligt och väldigt intressant och lärorikt! Tänk vad mkt man skulle kunna få reda på om sin egen historia liksom. Tokhäftigt!

  2. Det är faktiskt himla roligt att släktforska. Jag gjorde det som en kurs i skolan. Hade tur att min morfars sida knappt rört sig, så jag behövde inte beställa hem några kyrkböcker från annat ställe, allt fanns i Övik. Skulle vilja fortsätta, men nu har jag glömt hur man gör, så nu känns det trögstartat.

    • Ja jag har hört från de som håller på att det är riktigt roligt! Min släkt kommer lite varstans ifrån om jag fattat det rätt så jag vet inte hur smidigt det skulle bli dock. Fast halva nöjet är väl att följa spåren vart de än kommer ifrån… :)

  3. Anders höll ju på med det där. Man kan få tag i kyrkoböckerna via nätet nuförtiden osv. Men det var ju rätt tidskrävande att sitta och tyda prästernas handstilar etc. Tror han lyckades ta sig bak till början på 1700-talet iaf, rätt coolt! :D

    • Ja jag såg det när jag googlade lite om det. Smidigt dock, att kunna göra det hemifrån. Min terapeut håller tydligen på med släktforskning, han har kommit tillbaka till 1500-talet han, det är ju helt sinnessjukt egentligen! Men så himla häftigt!

Säg mig vad du tänker om detta

