Åsikter

Saker som människor i relationer gör

Det finns saker som människor i relationer gör. Små egenheter. Eller ska jag säga; det finns saker som KVINNOR i relationer gör. För jag har nämligen inte upplevt samma beteenden från de manliga vännerna som jag har/haft. Det jag pratar om är behovet av att redovisa vad partnern gör för att sedan berätta om deras egna förehavanden utefter vad partnern gör.

Till exempel:
Jag: Vad gör du?
Kvinna i förhållande: Ptja, gubben kollar på fotboll så jag sitter och spelar dataspel.

Jag: Vad ska du göra ikväll?
Kvinna i förhållande: Karln ska vara hemma så vi ska väl kolla på film.

Jag: Ska vi hitta på något på lördag?
Kvinna i förhållande: Jag ska bara kolla med sambon först, så återkommer jag.

.

Jo jag vet, i det sista fallet så kan det handla om hänsyn till ifall partnern har andra planer, ifall det behövs barnvakt eller liknande, men ändå. Det är något slags action-reaction-mönster. Jag har funderat på det men, åtminstone inte i samma utsträckning, inte märkt samma sak bland män.

Mamma är till exempel mästare på att redovisa både hennes och Leifs förehavanden emellanåt, det gör mig ingenting, det är bara något som jag lagt märke till. När man väl ”vet om det” så blir det snarare lite underhållande! Men i många andra fall kan det nästan bli lite provocerande. Ungefär som att folk i relationer tappar förmågan att ta egna beslut. Don’t get me wrong, jag skulle säkert göra likadant i en relation, jag vet inte, men jag reagerade på själva företeelsen.

Men jag undrar, ligger det något i det? Är det en ”tjej-grej”, eller gör killar likadant? Har singlar, tjejer eller killar, något motsvarande beteende?

6 thoughts on “Saker som människor i relationer gör

  1. Inte tänkt så mycket på det själv.. Jag har säkert gjort så med. Men det där med att ”pojkvännen ska va hemma så jag ska också vara hemma” har jag nog aldrig sagt tror jag :)

    Har dock reagerat på att om man frågar ”vad ska DU göra i helgen” får man oftast ett ”VI skall göra blablabla” tillbaka. Och så har jag säkert svarat själv också.

    Att man kollar med sin partner är ju förstås föresåeligt. Men nån gång kan man väl ta ett beslut själv, först, innan man kollar om sambon har planer. Allt går ju att lösa för det mesta.

    1. Ja men precis, just det där; ”vad ska DU göra – VI ska xxxx” är ju en klassiker.
      Javisst, man måste ju kunna ta egna beslut även fast man är i en relation, oavsett man är sambo eller ej. Lite ”först till kvarn”-princip. Det är ju rätt tråkigt, oavsett vem man frågar, att känna sig som ett ”i brist på bättre”-alternativ.

  2. Klart man ska kolla med sin partner men det känns för mig ibland som att förhållanden ger någon slags äganderätt och att man inte är en självständig individ utan helt låsta vid vad den andra ska göra. Så vad gör man? Jo sitter hemma och kollar på TV, äter och dricker vin och sen blir man så förbannat less på varandra då man inte gör något vettigt utan är som plåster på varandra. Vet inte om det här är typiskt svenskt beteende? Har ju bott i andra länder och upplever inte att det varit så här. Men det kan förstås vara bundet till personligheter. ha ha ha nu stack jag väl ut hakan;))

    1. Ja just den där ”äganderätten” blir väldigt tydlig när man står utanför andras förhållanden och ”tittar in”. Att personerna nästan tappar förmågan att göra saker själva, och fatta egna beslut. Men jag funderar över om killar blir på samma sätt? Jag har fått för mig att de i större utsträckning än tjejer kan hitta på egna grejer.
      Men som du säger, det kanske helt enkelt är en svensk grej :)

  3. Svarar väl eftersom jag är omnämnd, hehe;) Vet att jag gör så där, är nog lite för att förklara varför jag svarar som jag gör när du frågar, vi har ju ganska mycket för oss, både tillsammans o var för sig, o både under veckor o helger. Blir en hel del pusslande ibland. I stället för att bara svara ”nä, hinner inte” eller ”det går inte” så vill jag kanske förklara varför också. Lite morsigt kanske, men… hädanefter blir det kanske ”sorry, nää” i stället ;) Eller inte, jag fortsätter nog som förut=)

    1. Haha ja fast det var ju som sagt inte illa menat ;) Förstår ju att det finns en tanke bakom det, oftast, men lika ofta kanske man frågar vad du gör, och då kan det vara tex ”Jag sitter och tittar på tv… Leif är på fotboll”. Och det GÖR ju absolut ingenting, det är som sagt bara en sån där grej som man noterat ;) <3

Säg mig vad du tänker om detta

