Åsikter

Avdelningen dåliga ursäkter

Det är lite fascinerande hur kreativ man kan bli när man kommer ut i friska luften. Jag får aldrig så många blogguppslag som när jag är ute och går med Lillebror, men oftast hinner de försvinna så fort jag kommer in i värmen.

Men en sak funderade jag på. Det här när människor som är i relationer ska förklara för en eventuellt svartsjuk partner varför de inte behöver vara oroliga för att bli bedragna med en viss person… Alltså, så här: Personerna A och B är i en relation, och person A är orolig för att det ska hända ngt mellan person B och en person C. Fler än en gång har jag hört argumentet; ”Du behöver inte vara orolig, C har ju flick-/pojkvän, sambo, är gift.”

Man gör på något vis ”ursäkten” beroende av hur den tredje personen passar in. Jag har aldrig tänkt på hur illa det låter. Ungefär som att OM nu person C hade varit singel eller attraherad av person B, då hade det funnits en potentiell risk för snedsteg. Om man nu ser det så. Erkänn att det låter rätt illa? Jag har inte riktigt tänkt på det förut faktiskt. Jag har nog säkert sagt så själv någon gång, men det är ju inte menat på samma sätt som det låter. För mig har det nog mest varit menat som en förstärkning på hur avlägset det är för mig, dels skulle jag inte bedra någon jag är i en relation med, och ännu mindre göra det med någon som har en egen relation. Att förstöra två relationer, varav en (den viktigaste) var min egen, finns liksom inte på världskartan.

Så, om jag någon gång hamnar i en sådan situation igen, då ska jag definitivt inte använda det argumentet (förhoppningsvis har jag hjärnan med mig och kommer ihåg hur illa det låter), utan istället förklara varför JAG inte skulle vilja ha någon annan.

Säg mig vad du tänker om detta

