Prissättning på begagnade grejer

Jag erkänner. Jag har snöat in på tanken att skaffa en ny telefon. Jag tycker om min mobil, jag tycker HTC är bra och den har fungerat utan större problem under de ungefär 1,5 år som jag haft den. Jag har egentligen inget att klaga på. Men sedan kommer man ju till den där punkten, som med nästan alla tekniska prylar, att man vill ha nåt nytt. En nyare modell, ett annat märke, eller ett annat slags system.

Och ungefär där är jag nu.

Jag har tittat runt i olika butiker, både fysiska butiker och nätbutiker. Jag har även kikat på blocket och tradera. Något som fascinerar mig är det där med prissättning. Säg att en olåst telefon kostar 4000kr i butiken. Hur mycket är det då rimligt att betala för samma vara i begagnat skick? För all del, den kan vara välskött och relativt skadefri (som min egen tex, riktigt fint skick faktiskt, peppar peppar), men den är ju ändå begagnad. Och jo jag har förstått det, att vissa märken som tex iPhone tappar mindre i värde än vad man skulle kunna tro, men ändå. Är det rimligt att betala 3500 kronor för en 1-2 år gammal (välskött) telefon när den kostar 4000 i butiken? Vad skulle ni tycka var rimligt pris?

Sedan finns ju förstås alternativ med avbetalning och abbonemang och likanande, men det har aldrig lockat mig. Jag tycker om att ha kontantkort, jag har bra koll på ekonomin och jag vet vad jag har att röra mig med på en månad. Och oftast har jag både pengar, surfmängd och fria mms och sms kvar när månaden är slut. Passar mig kanon.

Men ja. Det här med prissättning av begagnade grejer alltså. Det finns ju de på blocket tex som till och med sätter HÖGRE pris än vad telefonen kostar i butik! Jag förstår inte hur (eller om) de får grejerna sålda. Der hade varit intressant att veta.

Och ja.. jag har börjat fundera på att hamna i iPhone-träsket. Kill me.now.

Postat med WordPress för Android

8 thoughts on “Prissättning på begagnade grejer

  1. Jag funderar också över det, annars säger man ju att teknik förlorar värde rätt snabbt. Iaf förut hörde jag att det gick 7 dataår på ett år. Blir galen på att man slänger så mycket miljöfarligt men jag vet att jag skulle vilja ha en ny. Främst för garantin. Och för att folk tar överpris för sina grejer.

    • Ja det är framförallt garantin som gör att jag vill köpa nytt med. Har ingen direkt tilltro till teknik så det känns inget vidare att köpa nåt utan ”fallnät”!

  2. Överpris på begagnade prylar ja så är det. Men jag undrar vem som är så dum att man köper en begagnad telefon för 3500 när man kan få en ny för 4000? Såg på Blocket en gång ett köksbord från IKEA som kostade mer begagnat än samma bord nytt på IKEA:((

    • Ja jag håller med. Men det är väl just det där med att folk hävdar att iPhone inte tappar i värde på samma sätt som andra mobiler, och därför fortsätter folk att ta höga priser…!
      Oj, det var ju lite extremt..!

  3. Om du är ute efter en ny mobil men inte en Android mobil så kika på Nokias Windows Phone 8 mobiler . De har fått bra betyg i tester och är ett bra köp tycker jag . Jag tycker inte du ska gå och köpa en iPhone då du blir mer begränsad med en sådan jämfört med Android eller Windows Phone 8 . Annars om du vill ha en rapp begagnad Android mobil så kika på Samsung Galaxy S2 ….en kanonmobil helt enkelt .

    • Jag är inte intresserad av ngn windows phone. Då tar jag mycket hellre en iphone. Jag har inget emot android, att jag är sugen på att byta har ingenting med det att göra.. Är inte helt förtjust i varesig ”2 eller S3 heller faktiskt… De är för stora.

Säg mig vad du tänker om detta

