Dagbok · Djuren i mitt liv

Jag tror inte på spöken

… Däremot tror jag på husdjur. Eller ja, jag känner mig så trygg i min tro att jag vågar säga att husdjur existerar på riktigt.

Från och med igår, och fram till och med… hmm, ja, nån gång i mellandagarna, så ska jag alltså vara hus- och husdjursvakt år Maggan som befinner sig i utomlandet. Igår intog jag huset. Lillebror blev inte sådär överdrivet varmt välkomnad av husets två katter, han höll på att få sig en redig smäll av den ene när han försökte hälsa. Annars har det gått lugnt och sansat till. Jag gick och la mig kring midnatt.

Det är alltid ovant att sova någonstans där man inte är ”hemma”. Jag som bor i lägenhet till vardags är ju van vid de läten som kan förekomma härikring – lägenhetsdörrar eller porten där nere som öppnas och slås igen, diverse ljud från människor eller hundar i trapphuset, bilar eller traktorer precis utanför fönstret (så här i plogningstider alltså, annars brukar det inte vara så många traktorer här) och så vidare. Att bo i hus är nånting annat. Det är mestadels väldigt tyst. VÄLDIGT tyst. Så när man då hör en duns från nedervåningen så blir man ju lite fundersam på vad det kan vara.

Tills man kommer på:

Jag tror inte på spöken. Däremot tror jag på husdjur.

När jag kom ner imorse så såg jag ju att jag hade varit spot on i min tro. Kattrackarna hade lyckats knuffa ner metallburken som jag har Lillebrors mat i, från diskbänken och ner på golvet. Skickligt! Men förutom det så har det varit incidentsfritt. So far so good, kanske man ska säga. Men det blir nog bra.

Jag hade en känsla av att dessa två veckor kommer gå rätt långsamt, men nu börjar det kännas annorlunda. Helgen kommer nog försvinna rätt snabbt, sedan på måndag ska ju pappa ner till Uppsala för att sedan opereras på tisdag… Sedan lär man väl gå som på nålar tills besked kommer hur det har gått. Jag har förvarnat Färsta om att jag, beroende på skick, kanske inte är full mänsklig nästa vecka, så jag får själv avgöra om jag vill vara där eller inte. Sedan är det ju nästan jul, och efter jul så är det ju mellandagar vilket innebär att Maggan kommer hem igen.

Sen vet man ju aldrig, världen ska ju gå under den 21 sägs det, och det är ju bara en vecka dit. Kul då.

Nu ska jag strax ta och bege mig ut till Bergeforsen igen. Gör en mellanlandning hemma och internet-ar lite nu bara. Beroende? Vadå? Vem? JAG? Neeeej, inte då…

Nej men skämt åsido, nu ska jag åka tillbaka ut. Maggan har massa bra kanaler man kan titta på, plus en del riktigt intressanta filmer där i filmhyllan. Jag kommer nog kunna fördriva tiden bra där ute, plus att jag ska ta med mig kameran också. Livet på landet – here I come!

Lillebror – bild från förra helgen
Säg mig vad du tänker om detta

