Media

Tankar

Newtown. Säger det dig något? Columbine. Säger det dig något? Borde säga dig ungefär detsamma – skolskjutning (jag hittade inget bättre ord).

Idag har alltså 26 människor, 27 om man räknar gärningsmannen, skjutits i en skola i Newtown. Sex vuxna och resten barn. Kam ni ens greppa det i tanken? Tjugo barn i åldrarna 5-10 år, har blivit skjutna, bara sådär. I skolan. Det är så sjukt att jag inte kam greppa det.

Jag har ägnat kvällen åt att följa händelserna via CNN. Det har varit intervjuer med föräldrar, barn, reportrar, poliser. Conneticuts guvernör har talat, så även Obama. Allt detta har lämnat mig med några tankar.

1) Hur känner man sig som reporter när man bara några timmar efter en sådan här händelse försöker intervjua elever, föräldrar eller personal från skolan? Känns inte det lite besvärande? Eller glömmer man allt sånt när det handlar om ens yrkesroll och önskan om ett ”scoop”?

2) Hur tänker man som förälder när man låter sin 8-10-åring intervjuas av tv direkt efter en sån här händelse?

3) En av reportrarna intervjuade en liten flicka. Reportern frågade om det hade varit mycket gråt och oro i klassrummet, om de hade hört skott, och om det var många barn som skrikit ut efter sina föräldrar. Flickan svarade att jo, så var det nog, samt ”and some of then even got a stomachache”. Känslan av att reportern la ord i flickans mun gick inte att ta fel på, det kändes… Underligt. Väldigt underligt.

4) Namnet på gärningsmannen kom ut ganska snabbt, även om det inte var bekräftat. På twitter spreds länkar till ”hans” fb- och twitterprofil, på 30 minuter fick han lite drygt 1000 nya följare. Bilder från hans fb-profil hamnade på både Expressens och Aftonbladets sidor. Gärningsmannen, som alltså var en av de döda i skolan, började sedan komma med uppdateringar på både fb och twitter, där han bland annat förbannade CNN och skrev ”Fuck you CNN! It was’nt me!”. Okej att media hakar på och skriver ut namn på gärningsmannen om man har ett sådant. Men är det inte rätt dumt att börja plocka bilder från Facebook innan det är bekräftat att det är just den personen som är skyldig? Det förstår väl de flesta att det kan finnas flera personer i ett område som har samma namn? And also; håll i hatten för detta: alla har inte Facebook! Jag vet, chock! Men ni fattar.

5) President Obama talade till nationen, och pratade om hur han hörde, och reagerade, på denna nyhet, inte som president utan som förälder. Hans tal var rörande, och han själv var tydligt berörd. Vid flera tillfällen strök han bort tåtar från ansiktet. Jag såg kommentarer på Twitter från människor som tyckte att Obama som president borde visa mer styrka och inte ”bryta ihop” när han talar till nationen, men jag tycker att det är en styrka att som stor ledare även kunna visa känslor, att visa att detta ÄR en stor tragedi som berör. Det är också styrka.

6) Det börjar mörkna i Newtown. En reporter pratade precis om hur verkligt der här är för det här samhället. Det är inget som kommer viftas bort. Och det som berörde mest, som jag nog inte ens riktigt tagit in, var när hon konstaterade att där inne i skolan, där ligger sex vuxna människors döda kroppar. Och TJUGO död barns kroppar. Tjugo döda barn. Der går inte att förstå. Det är fruktansvärt.

Det kan ha varit något mer jag funderade på, men hjärnan blev tom. Dessutom får jag kramp i tummarna av att skriva långa (nåja) inlägg via mobilen. And also så fastnar jag i intervjuerna på CNN, även om det känns som man redan hört allt flera gånger om. Fyra och en halv timme på samma kanal, med flit. Jag minns inte när det hände senast… Men nu börjar det dra ihop sig för att sova, innan jag somnar här i soffan.

Vila i frid, alla omkomna. Och varma tankar till deras anhöriga.

Postat med WordPress för Android

Säg mig vad du tänker om detta

