Åsikter · Vardagen

Om rasism och traditioner

Det känns som att det varit ovanligt mycket fokus på att plocka bort saker från julfirandet i år som kan anses vara stötande eller rent av rasistiskt. Just nu kommer jag visserligen bara på två saker, men jag har för mig att det varit något mer. Hur som helst så räcker det med två för att göra min poäng. (Jag kanske kommer på mer under skeivandets gång, men det får stå kvar så här isf.)

Det första var det här med luciatåget och pojken som inte fick vara pepparkaksgubbe. Detta tycker jag är fånigt och urbota dumt. Finns det på allvar människor som känner sig kränkta av att barn klär ut sig till figurer baserade på ett bakverk? Att jämföra pepparkaksgubbar med mörkhyade känns för mig lika avlägset som att jämföra luciatåget i stort med Ku Klux Klan. Det är bara dumt. Man kan inte hålla på att förbjuda saker till höger och vänster för att någon kan ta illa upp. Eller ska vi överviktiga slå oss ihop och kräva att Size Zero-modeller ska förbjudas eftersom de är provocerande för många? Det funkar ju inte. Det håller inte.

Det andra jag tänkte på var det här med att Disney valt att plocka bort en mörk, en blond och en judisk docka ur konsekvensen i tomteverkstaden. Jag känner så här: det är Disney som gjort programmet, då är det även de som styr över innehållet. Ja, jag tycker det är fånigt att plocka bort det, men jag tycker inte det är lika ”märkvärdigt” som historien med pepparkaksgubbarna. Om det däremot hade varit Svt som hade tagit beslutet att censurera så hade jag nog tyckt att det hade varit mer upprörande. Det är kanske dubbelmoral, men det är så jag känner. Jag såg en bild från en sida på Facebook, en sån där ”Gilla om det här är det bästa med tomteverkstaden” och på bilden var den godkända svarta dockan med ett okej i rumpan. Visst, det är en rolig del, men inte min favorit.

Jag känner väl mest att jag, varje gång jag hör nåt sånt här, drar en djuuuup suck och skakar på huvudet. Hur orkar folk? Hur orkar man uppföras så fasligt att man känner att det är dags för censur och att bestämma vad barn får eller inte får vara i sitt luciatåg?

Jag såg en högst ovetenskaplig undersökning på Facebook härom veckan, en sån där ”Om det var val idag, hur skulle du rösta då?”.

image

Nu tror jag inte att alla som svarat här är röstberättigade, men det är ändå 8000 personer som klickar på SD. Och jag tror faktiskt att all denna uppståndelse som varit nu den senaste tiden gynnar SD. Det är den känslan jag har iaf.

Nu har jag tappat tråden lite, och någon direkt poäng blev det ju egentligen inte heller… Men tagga ner moralpaniken en smula, ta inte allt på så himla stort allvar jämt, såå farligt är det väl ändå inte?

2 thoughts on “Om rasism och traditioner

  1. Lite skrämmande att så många ändå klickat ”fel” om jag får säga det själv alltså. Så fel det kan bli i mina ögon. En sak att tillägga är ju hur många som var upprörda över att lucian på SVT inte var ”svensk” i mina ögon är hon svensk! Hur tror dom att ”riktiga” lucia såg ut? Tror inte hon var blond och blåögd iaf!
    Det jag skulle säga var att man lär ha ett ganska soft ointressant liv om man upprörs och orkar bry sig om vad fan Disney väljer att plocka bort ur julaftons-tv. Seriöst, har man inget annat att lägga sin tid och sina bry-hjärnceller på så är jag nästan lite avundsjuk!

  2. Det största problemet kan jag iaf känna är att folk går igång på moralpanik. Folk älskar att hata läraren som förbjöd pepparkaka i luciatåg, folk älskar att hata Disney för att de klipper bort i sitt eget material. Om folk bara BRYDDE sig lite mer i VETTIGA saker skulle vi nog kunna få en lite trevligare värld. Snacka om att de spelar SD i händerna. Jag blir galen.

Säg mig vad du tänker om detta

