Teknik

Först tutade det ingenting, sedan tutade det jättemycket

Det börjar dra ihop sig. Snart ska turbotaxin besiktas, och jag är redan nu förberedd på att få en eller annan tvåa. Egentligen är det väl skapligt korkat att inte åtgärda de felen INNAN besiktningen, men jag har inte lyckats komma till skott riktigt. Han som jag försökt få kontakt med för att laga bilen har inte behagat svara i telefon, och det gör ju saken aningens mer komplicerad.

Igår var finevän förbi en snabbis och han tog sig en titt på signalhornsanordningen, från och med nu kallad tutan. Konstaterade att sladdarna till båda tutorna var urdragna. Om man kopplade in den vänstra så small säkringen, men den högra fungerade. Vi funderade lite på varför båda var urdragna om den ena ändå fungerade, men kom inte fram till så mycket.

Det var alltså igår. Idag skulle jag åka iväg en sväng med bilen, och när jag började rulla ut från min parkering så hörde jag hur någon tutade. Jag såg mig omkring för att se om det var mig de tutade på, men såg ingen. Körde en liten bit framåt, och det tutade allt mer frenetiskt. Insåg att de grannar som tagit sig ut tittade på MIG, det var alltså min egen tuta som tutade. Skyndade mig ut och drog ur sladden från den tutan med, och konstaterade att det nog var därför båda sladdarna var urdragna. Nu tror jag dock att jag kan diagnostisera tutfelet på egen hand, åtminstone till varför den tutade så ihärdigt. Det verkar nämligen som att tut-delen på ratten är intryckt på vänster sida, vilket då alltså skulle innebära att det är som om någon sitter och trycker konstant på tutan. Lösningen på detta borde alltså vara att ”bända ut” den delen av ratten så att det inte ligger emot, men det där med jag och ”lagom mängd våld” känns aldrig som en bra idé… Detsamma gäller ju de två lampor på sidan av bilen som inte fungerar, där ska man kunna ”bända loss” glaset, men ”Akta så du inte bänder för mkt, för då kommer glaset krossas”. Jag vill inte krossa glaset, och jag vill inte förstöra ratten.

Så ja… Ungefär så ser det ut. Och om två veckor ska bilen besiktas. Wish me luck…

4 thoughts on “Först tutade det ingenting, sedan tutade det jättemycket

Säg mig vad du tänker om detta

