Bara för att illustrera

För en tid sedan så beklagade jag mig på Facebook över att Picmonkey inte längre är fullt ut en gratis tjänst för bildredigering. Alltså; man kan fortfarande göra ”basic”-sakerna, men det som är lite mer avancerat (läs: roligt och/eller användbart) är numera betaltjänster. Det suger babianröv tycker jag. Jag kan ju nämligen inte hantera Photoshop eller andra bildredigeringsprogram, det handlar väl egentligen mest om att jag är relativt ointresserad av redigering av bilder. Jag gör det jag kan och så lite som möjligt av det. Ju mindre man ”rör” bilderna desto roligare tycker jag att det är.

Så varför behöver jag då Picmonkey? Jo, som jag även beskrev på Facebook så har jag smuts i kameran, och jag har inte lyckats med att arrangera någon slags rengöring av den. Men för att illustrera på vilket sätt den är smutsig så tänkte jag visa en bild där det syns rätt tydligt.

Istappar

Om ni följer snökanten på taket närmast kameran så ser ni en mörkgrå fläck. En sån fläck är det på ALLA mina bilder, men de syns inte på alla. Ju ”stökigare” bakgrund desto mindre synlig är fläcken, men hamnar den på molnfri himmel eller annan enfärgad bakgrund så syns den. Och då vill jag ta bort den, för erkänn att den är störande när man väl har sett den…!

Så ja… Det är kasst att jag inte längre kan göra det i Picmonkey, men sånt är livet tyvärr.

 

4 thoughts on “Bara för att illustrera

  1. uh? Vad har du för kamera? Sånt borde väl inte vara alltför svårt att städa upp?
    och Photoshops verktyg för just den typen av jobb är numer busenkelt att använda ^^

    • Jag har en Nikon D40. Smutsen sitter troligtvis i sensorn, och det är inte ”bara” att rengöra som jag fattat det.
      Det må vara busenkelt, men jag är fortfarande buskorkad som inte kan använda det! Då hjälps det liksom inte..

      • Det finns sånadär små ”blåsbälgar” kan man kanske kalla dem.. som du klämmer på och luft kommer ut or en mynning.. Du plockar bort objektivet och blåser luft för att får bort smutsen.. tror en liten borste brukar ingå.

        • Ja jag har sett det, har dock fått råd (?) om att det nog inte kommer hjälpa ändå. Men visst kan det vara värt ett försök, förhoppningsvis blir det väl iaf inte sämre!

Säg mig vad du tänker om detta

