Vardagen

Det här med hur man minns saker

Jag satt igårkväll och spelade Quizfeud. Jag hade en dålig kväll och behövde fokusera på något. Fick en fråga i spelet om vilken av evangelisterna i Nya Testamentet som var läkare. Först läste jag inte riktigt frågan, utan jag tänkte ungefär i banorna om vilken av personerna nedan var inte en av evangelisterna i NT. Då satte hjärnan igång och snurra och vips dök en ramsa upp som jag lärde mig när jag gick i scouterna.

Jag vet inte varför vi lärde oss den ramsan. Jag TROR förresten att det var scouterna, det kan ha varit något annat med, men det känns som en typisk scout-lärdom för mig. Ja vad var det för ramsa då? Jo, det var en ramsa för att kunna komma ihåg hur NT var ”uppbyggd”. Jag kom inte ihåg ramsan i sin helhet, delarna mindes jag men alla var inte i rätt ordning. Men det mesta satt ändå fast i rätt ordning och med rätt ord.

Ramsan:
Matteus, Markus, Lukas och Johannes, Apostlagärningarna
Ro-ko-ko
Gal-Ef-Fi
Kol-Thess-Thess
Tim-Tim-Ti
Fil-Hebre
Ja-Pe-Pe
Jo-Jo-Jo
Judasbrev
Och Uppenbarelseboken!

.

Vad står då allt för?
Matteus, Markus, Lukas och Johannes, Apostlagärningarna (heter ju så)
Ro-Ko-Ko: Romarbrevet, Första Korinthierbrevet, Andra Korinthierbrevet
Gal-Ef-Fi: Galaterbrevet, Efesierbrevet, Filipperbrevet
Kol-Thess-Thess: Kolosserbrevet, Första Thessalonikerbrevet, Andra Thessalonikerbrevet
Tim-Tim-Ti: Första Timotheosbrevet, Andra Timotheosbrevet, Titusbrevet
Fil-Hebre: Felemonbrevet, Hebreerbrevet
Ja-Pe-Pe: Jakobsbrevet, Första Petrusbrevet, Andra Petrusbrevet
Jo-Jo-Jo: Första, andra och tredje Johannesbrevet
Judasbrev (heter så)
Uppbarelseboken (heter så)

.

Vi kan ju säga så här: Jag kan INTE vad alla förkortningarna står för, men ramsan satt ju ändå där i huvudet. Helt sjukt att sånt där fastnar i hjärnan, men man har svårt att minnas en fyrsiffrig kod…!

2 thoughts on “Det här med hur man minns saker

Säg mig vad du tänker om detta

