Teknik

När den sämsta bilden är den bästa

Jag blev rejält fotosugen i förmiddags, men jag hade ingen aning om vad eller vart jag skulle fota. Sedan såg jag en fd kollegas statusuppdatering på FB, hon och familjen skulle spendera dagen i Nolbybacken och då slog det mig att jag ju har Skönviksbacken knappt en kilometer från där jag bor! Frågetecknet blev ett utropstecken och jag begav mig till Skönviksbacken.

Hela backen ligger på skuggsidan av ”berget”, så några soliga bilder blev det inte. Istället fick en himla massa BLÅ bilder. Och det var alltså inte den fina blåa himlen som jag fotade, utan det är den förbaskade snön som ger den effekten. Jag fick lite mindre blå bilder senare (jag var där knappt 45 minuter) men favoritbilden blev verkligen illblå. Så den fick jag redigera svartvit för att ens kunna använda den. Frustrerande.

Ja ni kan väl få se för all del. Det här var dock en av de sämsta bilderna rent blå-mässigt, men känslomässigt så var det nog ändå min favoritbild. More to come later.

Oredigerad
Oredigerad
"Räddad" (Jag är dålig på att redigera)
”Räddad” (Jag är dålig på att redigera)

Ja, den är lite beskuren också. Och så den där jävla pricken.

Men förstår ni hur störande det är när bilderna blir ill-blå och man inte lyckas få till det som man vill oavsett vilka inställningar man ändrar? Sjukt störande.

Men jag tyckte att den nedre bilden blev rätt söt ändå. Faktiskt.

14 thoughts on “När den sämsta bilden är den bästa

    1. Jo jag har fått det berättat för mig :)
      Haha jo jag är glad att det ”bara” är en, fast det är ändå en för mycket ;) nu har jag dock lärt mig hur jag tar bort den i lightroom så nu känns det inte riktigt som en lika stor ”big deal” längre :)

        1. Ja jag vet inte. Det finns ju ett antal olika ”lägen”, plus automatisk, och jag märkte iaf ingen skillnad när jag växlade emellan dem! Så jag vet inte. Kanske finns ngt annat sätt att justera på som jag inte vet också, who knows.

          1. Det är inte alla kameror som har det här, men manuell vitbalans som inte är ett läge, utan använder en referensbild som du tar av något vitt, och på så sätt liksom ”talar om” för kameran vad som ska se vitt ut. Var det vad du provade?

          2. Man kan välja mellan auto, ”glödlampa”, ”lysrör”, ”sol”, ”blixt”, ”molnigt”, nåt som jag antar menar ”skugga” och det sista står ”PRE”, jag vet inte vad det är.

    1. Jo jag vet, och jag provade det med. Men som jag skrev i tidigare kommentar så märkte jag ingen som helst skillnad oavsett vilken inställning jag hade på vitbalansen, så antingen gjorde jag fel eller så är det nåt annat som inte stämmer riktigt.

      1. Ahh! Det är PRE du vill ha! När du valt PRE så blir nästa bild du tar basen för vad kameran kommer se som vitt! Så ställ in på PRE, ta kort på något helt vitt (snö, ett papper), se till att det vita har samma ljusförutsättningar på sig som objekten du vill ta kort på. Det är bra om det vita tar upp så mycket av bilden som absolut möjligt, gärna hela.
        Sedan är det bara att gå och fota.

        Testa det, det kanske får bukt med det fotografiska blå problemet.. det hjälper tyvärr inte mot det politiska blå problemet, men det är ju alltid en början! ;)

Säg mig vad du tänker om detta

