Åsikter · TV, Serier och Filmer

Jag håller med, i stort sett

Hittade den här bilden på Facebook idag, troligtvis postades den efter Uppdrag Gransknings inslag om barnfattigdom härom veckan. Jag har själv inte sett programmet. Istället för att dela bilden vidare så väljer jag att säga några ord om den här, vid sidan av FB.

För det första: För min del spelar det ingen roll om personen som skrev detta inlägg hade haft invandrare med i texten eller ej. Det känns inte relevant för min del just i det här sammanhanget. Det andra är att det inte framgår av texten hur många barn den här kvinnan har eller i vilka åldrar de är, för jag kan tänka mig att det kan skilja i utgifter beroende på ålder och antal barn.

Men.

10 000 kronor när det nödvändiga är betalt känns ändå som MYCKET pengar. En bra månad när mina nödvändigheter är betalda, så har jag kanske kring 3000 kronor att leva på. Då är det en bra månad. Då har jag inte räknat med bränsle och djurfoder som ”nödvändigheter”, men faktum är ju att det ändå hör till basutgifterna, så säg 2000 kronor på en bra månad då. Men då är det ju just det. En bra månad. En vanlig månad hamnar ofta istället kring tusenlappen. Det går att leva på 1000 kronor som ensamstående, man får snåla och tänka tre gånger innan man köper något, men det går. Dessutom har jag ju världens mest fantastiska människor runtom mig som stöttar mig både praktiskt och ekonomiskt när det kniper, så jag är ändå lyckligt lottad.

Jag förstår också att det blir andra typer av utgifter när man har familj och barn, så jag kan inte med full säkerhet säga att den här kvinnan utan problem borde kunna klara sig på 10 000 kronor. Det enda jag kan säga är att 10 000 kronor EFTER att nödvändigheterna är betalda känns för mig som rätt mycket pengar.

Det var bara det jag ville säga.

4 thoughts on “Jag håller med, i stort sett

  1. Håller med om att personen som skrivit inte tagit antal barn i beräknande i sin text. Det var två barn på 1 respektive 4 år. Med det i beräknande kan man fortfarande konstatera att 10000 är sjukt mycket pengar! Fattar inte att socialen betalar deras hyra och el när de har så mycket att leva på. Jag brukar ligga på runt 4000 efter att det nödvändiga är betalt, enbart tack vare bostadsbidrag, och då tycker jag ändå att jag har det rätt bra ställt. Som ensamstående med ett barn klarar man sig ganska bra på det, så länge man inte har en bil som drar pengar. Det skulle alltså medföra att två vuxna och två barn borde klara sig utmärkt på 8000 efter det nödvändiga, och så får man ta i beräknande att till exempel mat kostar mindre per person ju mer man tillagar. Rent krasst borde de kunna avsätta åtminstone 3-4000 i månaden för och få den där resan som de påstår sig vara för fattiga för! Grrrr…

    1. Ja du har ju betydligt bättre koll på familjeekonomi än vad jag har, så det var skönt att jag inte var helt ute och cyklade när det kändes som mycket pengar även för en familj. Det låter ju inte alls som en omöjlighet att kunna åka på semester med den ekonomin, om det nu är en semester som är det man strävar efter mest.

  2. Det låter ju helt osannolikt. Har jag 10 000 kvar efter att jag betalat hyra, mobil, internet, el, bil och bensin är jag helnöjd. Jag har visserligen inga ungar, men ändå. Är det ens möjligt? Inget missförstånd?

    1. Jag vet faktiskt inte, jag har inte sett programmet själv. Blir dock mer och mer sugen att se det i efterhand bara för att se om det verkligen är så ”illa” som det låter av det där inlägget!

Säg mig vad du tänker om detta

