Teknik

Jag börjar omvärdera en ”åsikt”.

Jag brukar ju gång på gång påtala att jag föredrar att inte redigera bilderna så mycket, dels för att jag hellre vill ta bra bilder från början och dels för att jag är för ointresserad och dålig på att faktiskt göra själva redigeringen. Det lilla jag gjort har varit med Picmonkey (tidigare använde jag Picnik men sedan togs ju den bort helt) eftersom jag inte orkat sätta mig in i Photoshop, Lightroom, eller något annat redigeringsverktyg.

Ikväll blev det liksom annorlunda. Jag vet inte riktigt varför jag fick ”tummen ur”, men jag fick ett sånt där ”full i fan”-ryck, och bestämde mig väl helt sonika för att jag skulle ge det ett ärligt försök.

Och det gick ju faktiskt över förväntan.

Missförstå mig rätt. Jag är fortfarande av åsikten att jag hellre, om möjligt, tar bra bilder redan från början så att jag slipper redigera. Jag vill fortfarande hellre lära mig diverse olika tekniker med kameran än i redigeringsprogrammen. MEN. Jag är inte dummare än att jag inser fördelen med att faktiskt kunna använda ett redigeringsprogram om det behövs.

Kvällsbild

Här är en oredigerad bild. Totalt ointressant och allmänt dålig, men jag bjuder på den eftersom det är min första ”riktiga” mörkerbild! Jag fick nämligen ett stativ i julklapp av J, och den här bilden var den första jag tog! (Det jag egentligen ville med bilden var att fånga månen, för den var så låg och gav ett riktigt häftigt ljus, men som ni ser så vart det pannkaka av det hela! Men det gör inte så mycket.)

Så, det var väl bara det jag ville ha sagt.

Godnatt!

 

8 thoughts on “Jag börjar omvärdera en ”åsikt”.

  1. Alla fotografer strävar efter att ta bilden i kameran. Det är dock väldigt få fotografer som lyckas med det, och i praktiken ingen som gör det varje gång – speciellt om man inte jobbar i en kontrollerad miljö som t.ex. en studio. Bilder blir underexponerade, de får konstiga färger, de får konstig vitbalans. Så enkelt är det. Därför har man efterbearbetning för de gånger man vill korrigera sånt :)

    1. Jo, jag vet ju det, det var därför jag skrev i texten att jag inte är dummare än att jag ser fördelen med att kunna redigera. Jag är helt och hållet medveten om varför det är bra, men jag tycker fortfarande att det är skittråkigt att hålla på med redigeringen. :)

    1. Tack! Jag blir mer och mer förtjust i den ju mer jag tittar på den faktiskt, haha. Jag kan visserligen inte sluta tänka på vad jag hade kunnat göra annorlunda, men den blev rätt frän ändå :)

  2. Ja för tusan, den bilden är ju jätteintressant! Tidsfördröjningen får det att se ut som en magiskt tornado där borta i fjärran, och tonen på snön är ju hur magisk som helst!

Säg mig vad du tänker om detta

