Åsikter

Jag trampar på tår

Ibland måste man få lufta lite åsikter. Inte för att medvetet trampa någon på tårna, men för att få avreagera sig kring sådant man stör sig på. Inspirationen, om man nu får kalla det så när man är på väg att ”spy galla” över saker folk gör, kommer från Jessica på bloggen 79an, som skrev om ”Det fulaste jag vet” i fråga om ”häststyling”.

Jag ska inte skriva hästrelaterat. Eller åtminstone inte bara. Jag kommer blanda högt och lågt med allt möjligt jag kan komma på.

◊ Vuxna människor som skriver som barn. ”Kjam”, ”Puzz” och liknande får mig att vilja sluta skriva till personen ögonaböj.

◊ Hashtags är något som används på framförallt Twitter och Instagram. Syftet med dem är att man ska kunna hitta fler ”inlägg” med samma tema eller för att kunna följa en diskussion. #Inte #för #att #använda #framför #varje #ord!

◊ När vi är inne och pratar om Twitter och Instagram kan vi lägga till Facebook och eventuella andra sociala ”forum”. Varför har man fler än ett om man ändå postar SAMMA sak på alla konton mer eller mindre samtidigt? Jojo, jag fattar, man har olika ”publik” på olika forum, så alla på Twitter kanske inte ser det jag postar på FB, eller tvärtom, men det blir rätt tröttsamt att se samma uppdateringar på flera olika forum. Orkar man inte hålla alla igång kanske man ska begränsa sig?

◊ Jag vet inte hur jag ska beskriva, men ni lär fatta. När folk skriver vad de gör genom att sätta stjärnor vid sidan av handlingsordet. *skrattar*, *knuffar ner på golvet och håller fast och kittlar*, *spyr*. Du är väl inte en av dem? *tittar menande på*. Nej men skämt åsido. Man kan göra det någon gång ibland, det stör mig inte så mycket. *ler* är väl en klassiker som inte stör mig jättemycket, men om man gör det väldigt ofta, och sätter in längre meningar, då stör jag mig desto mer.

◊ Människor som behandlar sina djur som om de vore gjorda av porslin. Jag tänker främst på hästfolk som verkar tro att deras kära fyrbenta vänner dör om de får vatten på sig eller om de råkar gå ute utan täcke när det är så svinigt kallt som +5. Hemska tanke!

◊ ”Veta bättre”-människor. Besserwissers, kan man kanske också säga. De som alltid har något tillrättavisande att säga om man är öppen med någon tabbe man gjort, och de har åsikter om det bästa. Givetvis är deras åsikt även den universala lösningen. Missförstå mig rätt; jag uppskattar att få hjälp om jag ber om den, men jag uppskattar inte lika mycket att återkommande bli rättad för saker som jag VET var klantigt/fel/dumt osv.

◊ Texter som skrivs ur barns och husdjurs synvinkel. Herregud så mycket jag stör mig på det. Återigen – om det handlar om återkommande tillfällen. En gång är ingen gång sägs det ju, så jo, då kan jag stå ut. Men till exempel föräldrabloggar som skrivs ur barnets synvinkel? Hurrr, jag ryser av obehag. ”Idag ville mamma att jag skulle äta nåt konstigt, men jag spottade ut det, det var ju äckligt! Min mamma är ju konstig…”. Fattar ni?

◊ Sist men inte minst – Särskrivning. Jag antar att jag inte ens behöver ha en förklaring till det, men bara för att ni ska få en uppfattning så ska ni få läsa något som fick mina ögon att blöda.

särskrivning

Seriously? Seriously!

Jag är ledsen om jag trampar någon på tårna. Det är inte min mening. Jag behövde bara lufta lite. Och jag kan lova och svära på att det finns saker jag gör som ni stör ihjäl er på med. Typ apropå ingenting sätta in engelska i texten? Am i wrong?

5 thoughts on “Jag trampar på tår

Säg mig vad du tänker om detta

